TONTON FILEM RAHSIA REBOOT 2023

Seri Kandi Tanah Jauhar
6

 Assalamualaikum WBT

TAK sabar nak menonton filem Rahsia 2023. Filem ini nerupakan filem yang dibikin semula dari filem asal iaitu Rahsia yang ditayangkan pada tahun 1987 masa Sk darjah 6. Zaman tu, manalah ada peluang nak menonton filem baharu di panggung, jadi seingat Sk biasanya filem hanya dapat ditonton di kaca televisyen paling cepat selepas setahun ia ditayangkan di pawagam biasanya pada hari perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri. Jadi, filem Rahsia lakonan Noorkumalasari dan Syukery Hashim ni, Sk cuma dapat tonton ketika sudah berada di bangku sekolah menengah. Masa tu, ada sebuah lagi filem seram lakonan Noor yang turut popular iaitu Misteri Rumah Tua.


Iman tanya, perlu ke dia tengok filem Rahsia yang asal sebelum menonton Rahsia Reboot ni? Jawapan Sk, jangan! Sk sendiri cuma ingat-ingat aje plot twist dalam filem ini di mana terbongkar rahsia seorang individu yang menanam mayat budak dalam dinding sebuah rumah banglo. Ingat-ingat macam tu ajelah, tengok pun masa sekolah menengah, kan. Lepas tu, bukan tengok betul-betul, ada jer rintangan.. sambil kena buat itu la, ini la.. hahahaha.

Pencapaian filem 1987 dulu adalah mereka merangkul anugerah Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-7 (FFM7) dan juga 6 kategori lain yang dipertandingkan ketika itu


Kali ni Iman mengajak menonton di GSC cawangan Sunway Big Box. Nak rasa panggung wayang baru yang tentulah lebih selesa dan empuk sofanya. Hurmmm.. keraihhhhh! Sampai kematu punggung nak menunggu filem tamat. Bukan punggung jer kematu, pinggang pun ikut lenguh nak menyandar. Menyesal, tak mahu dah tengok wayang kat situ lagi, hahahaha.


RAHSIA merupakan sebuah filem reboot dari filem asal yang kali pertama ditayangkan pada tahun 1987 yang lalu. Bagi versi 2023, pelakon utamanya ada Nabila Huda sebagai Ramlah, Fikri Ibrahim sebagai Hamdan, Eman Manan sebagai Tan Sri Karim dan Marsha Milan Londoh sebagai Melor serta dua pelakon kanak-kanak, Qistina Raisah sebagai Marina dan Syed Ali Murtadha sebagai Saiful. Walaupun Rahsia 2023 merupakan remake dari Rahsia 1987, namun sinopsis dan plot filem Rahsia 2023 adalah berbeza dengan filem tahun 1987 ya.

Sinopsis Filem Rahsia

Filem ini mengisahkan tentang Ramlah yang pulang ke rumah ayahnya, Tan Sri Karim untuk menyambut hari jadi ayahnya. Ramlah pulang bersama suaminya Hamdan dan dua anak mereka Marina dan Saiful.

Keesokannya, mereka sekeluarga pergi berkelah di pantai berhampiran rumah Tan Sri Karim. Kerana terleka, Saiful hilang! Dalam masa yang sama, Tan Sri Karim pula diserang strok dan dimasukkan ke hospital.

Pihak polis yakin yang Saiful masih di sekitar kawasan pantai tetapi Ramlah bertegas yang dia nampak anaknya itu dilarikan makhluk aneh berkuku panjang. Lebih menakutkan apabila hanya Ramlah sahaja yang nampak Saiful dilarikan oleh lembaga wanita berwarna hitam.

Hamdan turut bersama pihak polis untuk menjejak kehilangan anaknya manakala Ramlah di rumah diganggu oleh kelibat wanita berkenaan serta suara anaknya Saiful. Lebih menyedihkan apabila suaminya tidak percayakan Ramlah dan mengatakan ia hanya khayalan dan halusinasi sebab stress kehilangan anaknya serta paling tragis menghukum Ramlah sebagai gila dan membawa lari Marina dengan  meninggalkan Ramlah keseorangan di rumah puaka!

Ramlah akhirnya berjaya membongkar RAHSIA di sebalik semua kejadian. Apakah sebenarnya yang berlaku? Kenalah tonton filem ini sendiri tau! 

Filem ini merupakan arahan Shamyl Othman iaitu anak kepada Othman Hafsham, pengarah filem asal dan diedarkan oleh Astro Shaw dan mula ditayangkan pada 10 Ogos lepas.


Spoiler Alert!

Sepanjang menonton filem ini, Sk langsung tak tutup mata, hahahaha. Bukan tak seram ya tapi Sk melawan ketakutan. Permulaan babak sangat indah ya, bila Ramlah sekeluarga balik ke rumah abahnya melalui persisiran pantai dengan laut yang membiru. Nampak ketara kerinduan seorang anak terhadap bapa yang membesarkan tanpa kelibat seorang ibu. Namun si bapa seolah tidak sukakan menantu, namun sayang pulak dengan cucu-cucu.

Nakal betul Saiful tu, dah dilarang jangan masuk bilik atuk, masuk jugak. Kalau dilarang tentulah bersebab. Marina ikut masuk kerana nak menyuruh Saiful keluar, namun lain pulak yang Marina nampak, babak seram telah bermula. Lepas tu, bertubi-tubi dia bagi, sampai senak jantung dibuatnya, hahahaha.

Adegan Saiful hilang di laut, Marina disimbah darah gagak dan Tan Sri rebah di pantai akan membuatkan kita seakan melekat diikat dikerusi. Sk suka dengan watak pegawai penyiasat yang bercakap loghat daerah walaupun sedikit lucu tapi ada tegasnya. 

Watak Ramlah, memang makanan Nabila Huda la kan. Mimik wajahnya yang diganggu, tak payah nak besar-besarkan biji mata macam Ramlah dalam versi 1987 🤣. Tergambar kesedihan dan dalam masa yang sama kekuatan seorang ibu untuk menghuraikan misteri kehilangan anaknya. Watak yang dibawakan Fikri Ibrahim sebagai suami sedikit ditenggelami watak ibu yang lebih bersungguh-sungguh untuk mencari anaknya. Namun pengakhirannya sangatlah menyedihkan. Walaupun tragedi yang menimpa Hamdan sama dengan tragedi yang menimpa Karim (Yusof Haslam) dalam versi 1987, namun sedihlah, sebab Hamdan berkorban nak menyelamatkan keluarganya.

Walaupun plot dan sinopsis Rahsia 2023 berbeza dengan versi asal, namun beberapa prop versi lama tetap diadakan seperti kereta kawalan dan anak patung berhantu yang lebih menyeramkan.

Sk bagi 100/10 😋
Tags

Post a Comment

6Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. bestnya... masa dulu dulu memang kena tunggu raya je kalau nak tengok cerita best.

    ReplyDelete
  2. Wow...Markahnya sampai 100/10 tuh mesti best gila ni...Nanti nak tengok jugak lah 😃 I love horror movie Gini 💥

    ReplyDelete
  3. Tapi kann cite Misteri Rumah Tua memang betul menakutkan laa, dulu tengok gan arwah Abah sampai menjerit part beranak lalu mulut tu adoiii

    ReplyDelete
  4. Wow! 100/10 you bagi ye.
    Rasa teruja nak tonton!

    ReplyDelete
  5. Lakonan Noor Kumalasari dlm Rahsia & MRT sampai sekarang melekat di kepala haha ...

    ReplyDelete
  6. Alaaaa..SK dah tengok..kita ni dah la penakut..ingat nak tengok la weekend ni sebab En Tunang datang nanti nak fitting baju sanding...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!