MAKAN DI SENIBONG

 Assalamualaikum...

DAH beberapa kali belum sampai rezeki nak makan di Medan Selera Makanan Laut Senibong. Selepas kerajaan membenarkan untuk penerima vaksin dua dos makan di kedai, kami pernah ke sini, tapi cuma sebuah kedai dibuka, lalu kami makan di Grand Seafood. Kemudian, Pak Inche ada datang dengan kawan-kawannya yang ada program di JB, masa tu, dah beberapa kedai dibuka. Asyiklah dia mengajak kita ke sana, tapi waktunya tak sesuai, rasa macam jauh sangat nak ke Senibong pada hari bekerja. 


Mula-mula sampai, kita layan mata tengok makanan laut yang dipamerkan untuk dipilih. Kami pun berjalan-jalan la dulu sampai kedai terakhir, tiga kedai ajepun yang dibuka 😅 kemudian patah balik ke depan, akhirnya Pak Inche ajak pergi gerai pertama. Dia kata, nak makan tempat yang dia pergi dengan kawan-kawan tu, tapi dah lupa kedai yang mana satu. Maklumlaaa.. dah purbakala 😂.


Dulu, masa sebelum pandemik, kami selalu makan di gerai nombor 6, tapi tataw pasaipa hari tu, dia tak maw hat tu. Kita layan jer la.. pilih meja kedai pertama tu. Lepas periksa suhu dan imbas my sejahtera, kami pun mencari meja yang strategik depan laut, tapi semua sepenuh-penuh tidak. Terpaksalah pilih meja yang tak nampak laut. Tunggu punya tunggu punya tunggu, tak ada siapa pun yang layan. Hurmmm.. ke laut servisnya.


Puas melambai, tak ada yang pandang. Ehhh.. tak laku ke duit kitorang? Mula-mula masih sabar lagi, lama-lama kami angkat kaki. Sk terus ajak Pak Inche pergi kedai sebelah. 


Lupa nak cerita, bajetnya sebelum tu, nak makan di Senoko, tapi Senoko tutup. Dah dekat kan, Stulang dengan Senibong, tu yang ke Senibong. Oh, kedai sebelah ni bagus. Nampak jer kami imbas my sejahtera, terus dia capai buku menu dan ikut kami ke meja. Pelanggan boleh tahan ramai jugak la, walaupun tak dapat meja depan laut, tapi dapatlah duduk tengah sikit.


Kami pesan Tomyam Seafood untuk seorang makan. Saiz hidangan di sini besar saiz  Chinese Seafood Restaurant, bukan saiz Tomyam Senoko.


Masa buat pesanan, tanya, ada siput gonggong tak? Adik tu kata, tak ada. Agaknya dia tak kenal kot, nampak macam baru kerja, hehe. Masa nak pilih ikan, elok jer nampak siput dah dibungkus siap untuk dipilih. Terus minta masak kukus aje. Pencicahnya air asam belacan 😆.


Kami pesan Sotong Telur Masin tapi dapat Sotong Goreng Tepung. Lepas tu minta ada staf kedai periksa catatan tempahan, dia kata, Goreng Tepung. Redho aje laaa kalau yang ambil pesanan tu salah tulis kan. Masa nak bayar, kami periksa semula sama ada goreng tepung atau telur masin. Rupanya memang adik tu tulis telur masin. Tukang masak rabun katanya, tak perasan.😅


Dah alang-alang sampai Senibong, kan.. nak la makan siakap. Ikannya pilih sendiri, kemudian beritahu nak masak apo. Nampak ada menu Steam Lemon. Jadi, kami pesan, Siakap Steam Lemon. Tapi yang dimasak steam limau. Ada tapi lagi, tak ada rasa limau punnnn, adohaiii.. sabar ajelaaaaahhhh😓

Pak Inche kata, yang dia makan dengan kawan-kawan tu sedap. Dia dah pasti kedai yang pertama tadi. Tapi tu laaa.. tak ada orang layan. Lagipun, hari tu makan sedap agaknya sebab orang lain bayar. Hahahahaha.. hahahahaha.

 

Post a Comment

7 Comments

  1. Alaaaaa.... tak bestlah kalau orang tak nak layan. Kita pun tak suka, baik angkat kaki cari kedai makan yang sudi layan kita.

    ReplyDelete
  2. Wahahaha.. sedap sebab org lain bayo..
    Kedai pertama dari pintu masuk tu pun sedap.. dulu memang makan situ je.. tapi haritu saja tuko mood... hoho.. sabar jela eh.. tersalah salah makanan yg sampaiii ek

    ReplyDelete
  3. Hahahah makan orang lain bayar memang sedap. Adoo, siput gonggong nama dia. Aien pun xtau nama siput tu apa.. Tengok macam alas meja mcm kedai yang Aien makan sebelum PKP 3 ritu. memang menangis jugak bayo mahal tapi makanan tak berapa nak kena tekak. 😬

    ReplyDelete
  4. Macam-macam pulak jadinya ye...
    Siput gonggong tu nampak rare bg PH, sbb tak pernah jumpa @ makan. Kalau pepahat tu selalulah jumpa.

    ReplyDelete
  5. Nampak King Crab tu...lobster...dalam banyak2 kepala siakap terjengol kepala red snapper..Tanjat gegirl🤣🤣

    ReplyDelete
  6. Lain yang aku cakap... Lain yg kau masak ye

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih