DAH TIGA HARI TAK MASAK

 Assalamualaikum...

SEJAK Isnin lepas, kami tiga beranak menaiki satu kereta ke pejabat. Apa sebabnya, next entry kita cerita ya. Kalau dah semua naik satu kereta, maknanya memang kena tunggulah sampai semua dah habis kerja, marilah pulang bersama-sama. Bila nak tunggu semua pulang bersama-sama, memang tak sempatlah nak memasak. Nak keluar makan pun malas. Balik kerja terus pergi makan pun bukan pe'el Pak Inche. Wajiblah balik mandi dulu apa semua, sebelum keluar makan. Jadi, dua hari berturut, kami tapau makanan pasar malam. Kalau tiga beranak punya selera, faham-faham sajo 😂


Pasar malam hari isnin yang belum malam, hehehe. Pergi pasar malam dah tak seseronok dulu. Sendu dan tak meriah. Tak rasa lagi nikmat jalan pasar malam sambil sedut air dalam cawan atau kunyah kulit ayam. Semua wajib pakai mask, kan.


Beli donut untuk peminat donut. Kalau nak makan donut memang beli ajelah. Kalau buat sendiri, tak pasal-pasal kena makan banyak pulak. Padahal memang tak pandai buat donut, hahaha.


Gendang Kasturi, favourite Pak Inche. Kalau nampak kuih ni memang dia mesti beli la. Kalau diikutkan banyak kuih kegemaran Pak Inche yang Sk tak minat dan kuih kegemaran Sk yang Pak Inche tak minat, contohnya Gendang Kasturi ni la.. hihi.


Kulit ayam goreng. Lebar-lebar kulitnya terbentang. Eh, tiber teringat resepi kulit ayam viral. Harapnya ni betul kulit ayam la, bukan telur dadar, hahaha.


Mula Pak Inche kata, nak jagung bakar tak? Tapi, dah sampai kat tempat jagung bakar tu, dibelinya kacang kuda rebus, jagung bakar tak beli. Terus jadi pertikaian, hahahah. Lepas tu singgah tempat jagung bakar yang lain, beli dua tongkol. Abang jagung tu bagi percuma setengah plastik kacang kuda rebus pulak.


Iman nak makan Nasi Kerabu Daging Merah. Nasi lembut, daging pun lembut dan sedap sangat.


Pak Inche makan nasi beriani. Lauknya ayam masak merah, diam jer makan, sedap la tu kot.


Terliur tengok nasi ambeng, tak perasan pulak ayamnya digoreng ala kfc. Patutnya ayam rendang atau masak kicap, kan. Tapi aroma nasi ambengnya macam nasi ambeng yang orang bawa balik dari kenduri.


Ni kat pasar malam hari selasa. Ikan Siakap 14 kilo, sekilo baru RM24. Haaa.. kiralah sendiri berapa seekor tu. Tapi, boleh jer kalau tak nak beli seekor terus. Nak kepala aje ke, nak badan aje ke, sepotong, dua potong, kata kakak yang jual tu. Eh, kerang dia pun besar penumbuk Orbit, hahaha.


Kali ni, Pak Inche kata, nak makan nasi lemak. Dia kan, mana boleh nampak nasi lemak bungkus daun pisang, mula la telan-telan ailio, hahaha.


Roti jala RM2, siap pek 6 keping. Bukan roti jala jelita, cicahnya pun kuah aje. Masa Sk nak beli tu, dia kata, kalau ambil dua pek, RM3. Banyak-banyak takut tak habis sebab ada makanan lain, tapi kesian pulak, kita ambil jugak dua pek. Memang betul pun, satu pek aje yang dimakan, lagi satu masuk peti sejuk.


Pak Inche beli Laksa Penang. Punnnn masuk peti sejuk. Ni dulu pek dalam plastik aje, RM2, sekarang dah jadi RM4. Zaman dah berubah 😅


Murtabak. Sejak kenal murtabak dengan kuah bawang ni, dah tak pandai makan murtabak cicah kari, hihi.


Nasi Ayam Cincang. Ayam potong kecil goreng kunyit dengan kacang panjang. Ada kuah kari dan sambal belacan, sedappp.


Tauhu bakar untuk Pak Inche. 


Iman suka Cakue Bakar. 


Hari ni, tak pergi pasar malam. Tapau nasi campur di Dapur Asmara, BBU. Berpuluh-puluh lauk boleh dipilih di sini mengalahkan restoran tau. Kalau malas masak tu, datang aje tapau kat sini. Sk ambil pajeri terung dan rendang ayam, sebab tak nak kacau rasa pajeri tu. Lama tak makan, nak masak tak ada kawan makan. Sebenarnya tak pandai masak pun, hahahaha.


Pak Inche kat pejabat lagi, jadi dia pesan nak lauk kari ayam dan sambal kerang, tapi sambal kerang tak ado, kita ganti dengan sambal belacan pun bolehhhh. Tak ambil gambar pinggan Iman yang ada lauk asam pedas ayam, tauge dan kentang goreng sambal.

Seronoknya dah tiga hari tak masak, yabedabeduuuuuuu!

Post a Comment

9 Comments

  1. Samalah kita. Masuk hari ni Syu pun gantung periuk jugak😅. Sedap2 tengok makanannya.

    ReplyDelete
  2. Heaven sangat ni dapat cuti masak 3 hari berturut-turut haha...
    Semua makanan tu nampak sedap-sedap belaka.

    ReplyDelete
  3. Seronokkan klu ada hari2 yg tak payah masak.tunjuk2, bayar dan dah boleh makan

    ReplyDelete
  4. banyaknya makanan..mesti sedap-sedap.

    orang tempat saya masih gemar kunjungi pasar malam.

    ReplyDelete
  5. meriah, tapi yang menarik perhatian kacang rebus dengan jagung tu..aduh.

    ReplyDelete
  6. seronoknya x yah masak....best..best..klau SA jangan harap la

    ReplyDelete
  7. Boleh tak nak berhenti dari BW kat blog SK ni. Menggoda2 lah pulak

    ReplyDelete
  8. Tertelan telan air liur tengok makanan sedap. Yelah kan, pasar malam tak semeriah dulu. Ramai juga peniaga yang dah tak berniaga.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih