LONTONG & BURGER

Seri Kandi Tanah Jauhar
3

 Assalamualaikum WBT

DAH 6 hari ibu dan  Sk adik-beradik berkampung di hospital. Bukan boleh nak berkampung sangat pun sebenarnya, sekali masuk pada waktu melawat cuma dua orang sahaja yang dibenarkan. Di luar waktu melawat, cuma seorang. Kami bergilir la, siang dan malam. Malam tadi, Angah kata, dia nak jaga walaupun Sk dah volunteer. Angah memang suka jaga malam, agaknya pahala lebih jaga malam ni 🤭.


Sebab Angah nak jaga malam, Sk ambil giliran jaga siang. Cik Ani memang dari hari Ahad sampai semalam jaga belah siang sampai habis cuti Cik Ani. Sebelum ke hospital, Sk tapau Lontong Gerai Tepi  Masjid.


Lama giler tak beli lontong kat sini, tak ingat dulu berapa harganya. Hari ni RM5.50, Sk beli dua bungkus. Sk makan sebungkus, lagi sebungkus semua orang tak nak.


Tengah-tengah makan lontong, nampak beberapa pekerja kontraktor datang dan bawa kain warna pink.


Oh, dorang nak tukar tirai katil yang sebelum ni berwarna hijau. Mungkin ini rutin mingguan. Cik Ani kata semalam pun habis semua kipas dan tingkap digosok sampai berkilat!


Ni rabu lepas, Sk ambil giliran jaga malam. Habis kerja balik rumah mandi-manda dulu dan bagi anak-anak bulus makan serta kemas rumah sikit. Kemudian tapau burger daging untuk makan malam di hospital. Pak Inche sepanjang minggu ni sibuk dengan Kejohanan Hoki Piala Sultan Ibrahim. Malam tu dia ada Majlis Makan Malam.


Bawa bekal kopi dan novel. Kononnya nak berjaga tapi mengantuk juga. Bukan ngantuk sebenarnya tapi bosan 😆. Lampu hotel hospital dipadamkan sepenuhnya jam 12 malam, cuma ada dua tiga lampu dipasang di bahagian tengah wad. Mujurlah ibu ditempatkan di wad cempaka yang bukan bangunan utama. Wad ni tidaklah besar sangat jika dibandingkan dengan wad di bangunan utama. Bila tak besar, kuranglah seramnya 🤭.


Inilah rupa bangunan utama Hospital Sultanah Aminah.

Hospital Sultanah Aminah merupakan sebuah hospital kerajaan yang terletak di daerah Johor Bahru, Johor. Hospital ini merupakan hospital yang unik di Malaysia kerana ia satu-satunya hospital berwarna merah. Ia terletak di kawasan berbukit dan menghadap ke Selat Tebrau. Hospital ini telah berusia 141 tahun jika dikira dari bangunan asalnya yang dibina dalam tahun 1882. Walaubagaimanapun ia dibina semula pada tahun 1938.


Sk bukanlah penggemar burger tapi sekali-sekala suka juga terutama burger jalanan. Setiap kali makan burger mesti teringat burger pertama yang Sk makan dibelanja oleh anak Mak Lang, Abang Imran. Bukan sebiji, tapi suku potong jer, sedapnya tu teringat-ingat sampai sekarang 😆.


Malam tu tidur-tidur ayam ajelah. Mana nak tidurnya kalau duduk atas kerusi. Dahlah lampu terang-benderang sampai 12 malam. Sk cuba-cuba jugaklah melelapkan mata, tapi nanti baru nak terlalai ada pulak gangguan. Dengan bunyi kipasnya, dengan bunyi mesinnya. Rasa macam tengah long distance dari Johor nak balik Kedah 🤣. Tapi okeylah, hari tu kan dah dapat tidur kat Hotel Grand Paragon 😍.

Pagi tu, sempatlah siapkan ibu mandi semua. Ibu masih boleh bergerak cuma perut tu sakit jadi tak boleh lasak sangat. Tunggu Cik Ani datang, barulah Sk ke pejabat, memang minta kelonggaran dengan bos untuk masuk lambat. Sk mandi pun di bilik air pejabat, malas nak mandi kat hospital sebab malas nak berangkut barang naik lif, jadi mandi kat kolej aje la senang 🤭.

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. nampak sedap burger tu. err dah tutup lampu memang tak dapat la nak baca novel kan..

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap lontong dan burger yang dimakan Kak tu...
    Btw,,,semoga Ibu cepat sembuh ye

    ReplyDelete
  3. Lontongnya nampak sedap.. nasib baik tgh puasa.. 😆

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!