UDANG LEMAK CILI API & SOTONG MASAK HITAM BERKICAP

Seri Kandi Tanah Jauhar
5

 Assalamualaikum WBT

TAHUN baru masihi di Tanah Jauhar ni, tiada cuti umum, cuma hari tu, $k ambil cuti untuk satu tujuan yang belum boleh diceritakan di sini. Memang kadang nampak Sk suka berkongsi perkara yang Sk buat tapi ada jugak perkara yang perlu dirahsiakan. Pagi tahun baru, selepas bersarapan di Ashoka Curry House, kami ke Paradigm Mall. Iman ada kelas pukul 2, jadi tak bolehlah nak meronggeng sampai ke senja petang 😂.


Cadangnya, lepas Iman kelas, nak keluar semula cari makan, tapi fikir-fikir, baiklah masak saja di rumah. Udang yang Pak Inche beli di Pontian, ada berbaki lima ekor, tu memang Sk idam-idam, apapun terjadi, nak masak lemak cili api. Tapi, kunyit hidup tak ada, Sk tumbuk segenggam cili api dengan setengah inci halia sampai lumat dan masukkan setengah sudu kunyit serbuk.


Sotong Masak Hitam Berkicap untuk Pak Inche. Aiseh, tengah ketuk-ketuk keyboard ni, baru teringat Sk lupa nak masukkan lada hitam tumbuk, hahaha. Walaupun tak ada pun tak apa, tapi aromanya lain jika dimasukkan lada hitam. Ni sebenarnya nak masak hitam aje tapi teringat pulak Pak Inche suka kicap, jadi, kita letaklah kicap. Sebab dah letak kicap, Sk tak masukkan garam.


Sayur memang jaranglah ada kat rumah ni. Walaupun suka makan sayur, tapi malas nak singgah kedai untuk beli sayur. Dahlah sayur ni tak boleh simpan lama, kan. Jadi, nak beli banyak buat stok pun tak boleh. Kalau sayur pun boleh frozen, kan bagusssssss.. hehehehe.

Post a Comment

5Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Lauk kita samalah...cuma udang dgn sotong tu kita masukkan dlm kerabu suhun...

    ReplyDelete
  2. macam sedap pula sotong masak kicap tu. lama saya tak masak sotong hitam atau kicap.

    ReplyDelete
  3. kat rumah ada sotong..bleh la buat sotong masak kicap...lama x buat...

    ReplyDelete
  4. Boleh tahan besar saiz udang. Sedapnya masak lomak!
    Sama kita, jarang ada sayur di rumah.

    ReplyDelete
  5. Kalau sy suka stok sayur kobis.. sbb kobis je tahan sikit nk simpan lama.. kalau nk mkn sayur hijau otw balik rumah ada kedai iban jual sayur2 singgah beli situ je lah.. 1 ikat 2 ringgit, 3 ikat 5 rgt.. hehehe

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!