RENDANG DAGING SEKUALI

Seri Kandi Tanah Jauhar
14

 Assalamualaikum WBT

SEBENARNYA gambar-gambar masak rendang ni cerita tahun 2021. Gambarnya masih ada dalam album camera di handphone. Handphonenya masa tu baru sehari dihadiahkan Pak Inche sempena Hari Jadi Sk, seboleh tidak dia nak hadiahkan handphone dan dibelikan dua hari sebelum tarikh hari jadik.  Sk minta gantikan cash nilai handphone yang dia bajet tu, dia tetap jugak paksa Sk ke kedai Oppo di Paradigm Mall dan pilih handphone baru, huhu. Hari jadi Sk pulak jatuh pada hari raya, tu yang masak rendang. Punyalah lama simpan gambar rendangnya, nak delete sayang jadi kita tepek sini la ya.. buat kenangan.


Stok cili giling memang dah ada yang siap digiling bersama bawang, Sk cuma tambah lagi dua tiga biji bawang besar, halia, lengkuas dan serai. Halia, serai dan lengkuas tu, hiris nipis dan kecil sebelum dikisar supaya seratnya halus dan tidak rasa bersabut.


Sediakan kuali besar.


Masukkan daging lembu yang dipotong kiub kecil serta semua bahan yang dikisar halus. Kemudian masukkan santan (lupa nak ambil gambar lepas masuk santan). Sk gunakan santan dari dua biji kelapa, Sk kisar dan perah sendiri. Oh, ni dagingnya 2 kilo.


Buka api sederhana, sentiasa kacau secara kaup balik guna sudip supaya tidak berkerak. Orang sekarang guna kuali non-stick, kan. Tapi, kuali non-stick tu pun kalau tak kacau, nanti bawahnya kering dan berkerak tau. Kena kaup sampai dasar kuali tu macam buat kek span jugak tekniknya.


Bila kuah rendang dah separuh kering, bolehlah masukkan gula melaka, garam, asam keping dan daun kunyit. Sk siat-siat aje daun ni supaya senang nak dikeluarkan, sebab ada orang tak suka termakan daun kunyit yang dihiris dalam rendang.


Pak Inche nak rendang yang kering macam Tok Min buat. Tok Min tu arwah mak mertua Sk. Jadi, kena keringkan lagi dan masa ni memang sekejap-sekejap kena kaup balik rendang dalam kuali ni.


Tapi yang raya haji baru ni, Pak Inche minta rendangnya jangan kering sangat pulak, hihi. 


Kena tutup api dah ni, kalau tidak hanguslah rendang Sk nanti, hahaha. Kalau menjadik rasa rendang ni macam mak mertua buat, mintak apa pun mesti dapat. Cuma kita ni, bukanlah pandai meminta-minta, bersyukurlah dengan apa yang ada. Konon!!

Cerita makan Rendang ni DI SINI. Raya PKP!

Post a Comment

14Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Lamanya peram gambar, tahun 2021 tu. Hehe.. tapi sedap tengok rendang. Banyak SK masak tu, 4 kilo daging, mesti lenguh mengacau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry, 4 kilo tu salah, dah edit. sebenarnya 2 kilo aje masaknya, hihi. maklumlah, cerita lama sangat, sampai salah info.

      Delete
  2. Kadang SA suka buat rendang tumis2 bahan ni...kalau malas, masak rendang pure NS x yah tumis, lebur je semua bahan...cuma letak cili api x campur la cili kering...mcm baru ni SA masak memang guna cili padi,kunyit hidup dan serai...warna pun lain...

    ReplyDelete
  3. tertelan airliur pula tengahari tengok rendang...rendang kakak2 otai ni memang confirm2 mengences

    ReplyDelete
  4. Ya letak sebagai kenangan raya di rumah sahaja masak rendang daging.
    Pak Inches selera berubah-ubah kejap kering kejap basah.
    Kalau saya suka ada daun kunyit termakan tidak kisah.

    ReplyDelete
  5. Sedapnya.. favourite ni rendang daging.. sy suka yg basah2 sikit senang nk cicah2 dgn ketupat.. hehehe

    ReplyDelete
  6. bila buat rendang trus rasa mcm raya....sedap tu

    ReplyDelete
  7. Tudia...2kg pun banyak tu...sedapnya rendang daging..macam terbau-bau raya pulak

    ReplyDelete
  8. Sedapnya rendang daging. Nak semangkuk 🤭

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!