MAKAN SATE ROSLE BATU PAHAT LAGI

Seri Kandi Tanah Jauhar
8

 Assalamualaikum WBT

SEJAK bertukar portfolio ni, belum ada kerja yang dapat dibuat mengikut skop kerja yang baharu. Ikut tarikh dalam surat, sepatutnya $k dah berpindah tempat. Masih di lokasi yang sama, tapi posisi yang berbeza. Tengok rakan-rakan lain yang terlibat pun, masih lagi selesa duduk di kerusi lama. Sk kalau ikutkan nak aje masuk segera ke pejabat baharu tapi tak sedap hati pulak sebab tuan punya badan, belum mahu berangkat. Masing-masing kini menunggu-nunggu taklimat yang akan disampaikan oleh bos, agar jelas visi dan misi syarikat. Jadi, sama-samalah kita tunggu amanat yang akan disampaikan nanti. 


Nampak Suria Amanda cerita pergi sarapan sate dengan Mak Pah dan Pak Zain, baru teringat, belum cerita lagi kisah Sk dan Pak Inche mengulang ke Gerai Sate Rosle yang terletak di perkarangan Restoran Jeng Kuan, Batu Pahat. Kali ni cuma pesan sate sahaja. Hari tu datang, kami makan Bihun Hailam jugak tapi ni sebab masih kenyang lagi makan Asam Pedas Ikan Merah dan Oyster di Muar tu, kan.


Sate Usus tak ada. Dah seminggu tak ada barang atau stok usus di Gerai Sate Rosli, cerita Rosle semasa Sk menelefon minta simpankan sate usus. Gantinya, Pak Inche ambil lima cucuk sate babat dan lima cucuk sate hati lembu. Ke... sate paru? Entahlah, dah lupa. Tengok balik gambar pun dah tak kenal, hihi. Sejak akhir-akhir ni, semakin teruk tahap lupa tu. Kadang pegang handphone nak check whatsapp tapi melalut ke Tik Tok laa.. Facebook la.. hahahaha.


Cer tengok betul-betul.. tu hati ke paru??? Selalu kalau paru nampak lobang-lobang. Sate daging ambil doploh cucuk. Pak Inche memang penggila sate. Sk dulu tak minat sangat sate ni, sekarang kalau tak minat, siapa nak tolong makan? Alasan!


Gerai Rosle masih menggunakan ketupat untuk dihidangkan bersama sate. Kalau di jeti (bersebelahan Restoran Jeng Kuan), ada yang menggunakan ketupat segera. Sebiji ketupat ni, RM1.

        

Nampak tak, kita masih sibuk ambil gambar tapi Pak Inche dah pulun sate yang kedua. Ketupat pun belum buka lagi belahannya.


Dekat sini, sate apapun, secucuk RM1. Masa Sk kecik-kecik dulu, sate baru 20 sen (agaknya) secucuk itupun jarang-jarang la dapat makan. Sk ingat lagi kami akan pergi satu medan selera terbuka tapi tak ingat la kat mana tempat tu. Bila kami dah pindah duduk Johor (JB), bila ibu gaji, kami akan beli sate di medan selera Taman Kobena (Pasar Borong). Rasanya masa tu sate dah berharga 30 atau 40 sen secucuk.

        

Restoran Jeng Kuan/ Sate Rosle

Jalan Shahbandar, 
Muara Sungai Batu Pahat,
83000 Batu Pahat, Johor

Buka setiap hari kecuali Jumaat
12 tengahari hingga 9 malam

No Telefon : 014-337 5833

Post a Comment

8Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. wah dah lama x rasa sate usus..kalo kenduri jaman dulu2 mesti ada usus ni..makcik2 sambil membawang siang usus ni..pastu gorengg...huhu sedapnyaaa

    ReplyDelete
  2. sate paru & hati tu sedap ke. mcm pelik je haha. sate usus pun tak pernah makan. biasa ambil ayam dan daging je.
    Puteri Sarah Liyana Ucap Tahniah Suami Kahwin Lain

    ReplyDelete
  3. Ketupat ni baru betul....! Yezzaaa!

    ReplyDelete
  4. Ketupat tu win! Lama tak jumpa sate yg dihidang dgn ketupat gini...

    ReplyDelete
  5. murah tu sate masih rm1....kt kl range rm1.50- 1.80...suka satay yg ada lemak2 hehe

    ReplyDelete
  6. Eh..eh...murahnya sate kat sini...yang SA selalu makan tu mahal 1.80 secucuk sebab dia guna daging tenderloin...

    ReplyDelete
  7. Wah...sedapnya sate daging...best la kat sana ketupat tu daun kelapa..
    ish tetiba teringat warung hari hari hari raya ke apa tu kat pontian...Sedapnya burasak

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!