ASAM PEDAS IKAN MAYONG IBU YANG TIADA TANDINGANNYA

 Assalamualaikum wbt

SELEPAS sebulan berpuasa dan dua minggu berhari raya, hampir Sk terlupa rutin khamis yang mana Sk akan singgah ke Senai selepas kerja. Bila ibu telefon Khamis lepas, beritahu yang Asam Pedas Ikan Mayong sedang mendidih atas dapur, memang tak mampulah nak menolaknya. Sk ambil dulu Iman di rumah, sebelum ke Senai, barulah seronok makan ramai-ramai.


Sk makan tiga perempat bahagian dari sekeping ikan mayong. Lagi suku, Iman makan. Iman memang sejenis yang tak kuat makan ikan, paling banyak suku tu la. Kalau bertambah nasi, barulah dia bertambah ikan. Kalau asam pedas ikan pari pun, makannya sepotong saja, sejenis tak pandai meratah ikan. Rasanya macam Sk dulu-dulu jugaklah. Sekarang ni, bukanlah Sk pandai sangat meratah ikan, tapi sebab memang dah tak ada siapa yang nak menghabiskan.

Tertelan-telan ailio pulak tengok semangkuk asam pedas ni. Asam pedas ibu, memang tiada tandingannya. Apa sahaja ibu masak, memang sedaplah jika nak dibandingkan dengan mak-mak sedara. Begitulah air tangan ibu kita. Semua akan mengaku, masakan ibu masing-masinglah yang tersedap, betul tak?


Gandingan, Kacang Buncis Goreng Telur. Memang mantul! Sk sejak dulu memang suka makan sayur, tak memilih langsung. Tak kiralah, sayur dari tanah tinggi, sayur dari kebun atau sayur dari ceruk kampung sekalipun.


Lepas ambil Iman di rumah, sebelum ke Senai, singgah beli Takoyaki. Nampak bungkusan Daging Dendeng disusun atas rak. Hati tertarik pulak untuk membeli. Betullah, dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain.


Daging Dendeng Tokman Kitchen, boleh terus dimakan atau nak dipanaskan dahulu. Sk yang malas, terus tuang isinya dalam mangkuk. Semua kata, Daging Dendeng ni sedap. Dagingnya juga lembut sehingga ibu tak jadi makan asam pedas ikan mayong masakan sendiri, hihihi. Makan dengan nasi impit pun sedap tau.

Post a Comment

5 Comments

  1. Masakan ibu selalunya memang sedap...xde tandingan...

    ReplyDelete
  2. memangkan SA...mak kita goreng telur mata pun kita rasa itulah yang paling sedap sekali.

    ReplyDelete
  3. Terus teringat air tangan arwah Emak :((

    ReplyDelete
  4. masak dgn kasih sayang yg x bertepi...sedap sokmo..

    ReplyDelete
  5. Sedapnyaaa. SK nakresepi asam pedas.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih