MENGINAP DI HOTEL ZAMBURGER MUAR

 Assalamualaikum wbt

SAMBUNG lagi kisah percutian di Muar (sebut - Muo). Sebenarnya, boleh jer nak pergi balik hari ke Muar ni. Contohnya, bertolak lepas subuh, Sk boleh sampai dalam jam 8 pagi untuk bersarapan di sana. Dulu-dulu, pernahlah buat, sekarang dah tak larat, maklumlah.. (sila sambung sendiri), hihihi. Jadi, kena juga bermalam di Muar supaya tak penat sangat.


Seperti biasa, urusan tempahan hotel dibuat oleh Pak Inche. Kali ni, Pak Inche tempah Hotel Zam Burger. HZB ni terletak dalam kampung di dalam bandar Muar. Memang dekat sangat, lebih kurang 10 minit aje dari pusat bandar.


HZB ni mengetengahkan ciri-ciri rumah  tradisional Melayu dalam binaannya. Sebaik sahaja masuk ke halaman hotel, terus teruja sebab dah lama simpan impian nak bermalam di tempat macam ni.


Tak banyak bilik yang ditawarkan di HZB ni tetapi ianya sering dijadikan sebagai lokasi majlis perkahwinan. Halaman yang luas dan ada dewan terbuka di sebelah kanan kawasan hotel ni, memang sesuai la untuk majlis perkahwinan melayu.


Cuma, bagi Sk, HZB ni lebih sesuai didefinasikan sebagai rumah penginapan (homestay). Dari luar nampak gah tapi masuk dalam, macam chalet.


Dengan harga RM125 semalam, Sk pernah dapat tempat penginapan yang lebih selesa. Dari luar memang nampak gah. Ruang dalam agak sempit dengan siling yang rendah. Jadi, bagi pendapat Sk, harga tu agak berpatutan la dengan kos binaan dan selenggara bangunan yang dibuat dari kayu yang tentunya bukan murah.


Comel aje katil saiz bujang ni kan. Si Iman siap berlakon duduk bersila sambil buat gaya mendayung sampan. Yang kelakar, katil ni pun ikut teroleng-oleng ke kiri dan ke kanan macam ada di tengah laut. Macam nak pecah perut ketawa tengok gelagat Iman, bayangkan ajela ya, Sk ambil video tapi tak sampai hati nak post di mana-mana, hahaha.


Dah macam masuk rumah orang kenit, hehehehe. Ke.. kami yang besar sangat ni? Walaupun begitu, penghawa dingin berfungsi dengan baik. Seterika dan papan penggosok juga ada disediakan. Sk macam selalulah, bawa baju tak payah gosok, malas nak gosok, hahahaha.

Post a Comment

8 Comments

  1. Eh..eh...macam comel plak..siyes la katil tu comel kecik cenggitu...

    ReplyDelete
  2. harga mampu byr tu dgn rm125 semlman. teringin nk ke sini la nanti...

    ReplyDelete
  3. cozy... ala2 tradisional gitu!

    ReplyDelete
  4. lawanyaaaa....tapi ada tarikan x kat area berkenaan?

    ReplyDelete
  5. Luarannya cantik, I is teruja :)
    Boleh kot, sesekali nak tukar angin.. Anak4 PH mesti suka naik sampan atas katil :p

    ReplyDelete
  6. Kitorang plan nak gi balik hari je.. akak rasa logik tak? Dengan kenit 2 orang ni lagi 🤣🤣

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih