MAKAN DI IKAN BAKAR MUARA ANJUNG BATU

 Assalamualaikum WBT

SELEPAS menghadiri Majlis Perkahwinan Diana dan Shaharin, kami terus bergerak ke Melaka. Ramai yang ingat, Pak Inche akan ke Stadium Bukit Jalil untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Malaysia, kan.. tapi tak ya. Pak Inche kata, kali ni dia nak tengok sambil rilek-rilek aje. Biarlah wartawan dari KL yang buat liputan pulak. Jadi, Pak Inche kata, lepas makan kena pastikan balik hotel sebelum pukul 9 (malam) 😆. Kami daftar masuk hotel dulu, mandi-manda dan sebagainyalah, baru segar, kali ni tak nak makan Asam Pedas tapi nak makan ikan bakar. 


Macam selalu, kami ke Ikan Bakar Muara Anjung Batu. Di kalangan regular customer, ia juga dikenali sebagai Ikan Bakar Cikgu. Sedikit masa dulu, lama kedai ni ditutup membuatkan kami pergi ke tempat-tempat lain seperti Muara Sungai Duyung, Alai, Mukmin dan beberapa lagi. 


Ikan dibakar secara tradisional iaitu hanya digaram semata-mata tanpa sambal atau ramuan lain. Dulu, mereka memang bakar guna arang, tapi sekarang dah guna gas. Pilih ikan dan seafood lain, kemudian buat pesanan minuman, nasi dan sayuran terus di kaunter ikan ni.


Pembuka selera akan dihantar ke meja seperti Jeli Kelapa, Tapai Pulut, Pepes dan Otak-otak. Pak Inche pesan air tebu satu jug (RM10). Iman dan Pak Inche makan pepes tu semua, terkejut, harga semuanya RM10.20. Iman tak ingat berapa keping pepes tu tapi tengok gambar ni balik macam ada 6 ketul aje. Pepes seketul RM1.70??? Urut dada laaa.. hahah.


Bergegas ya semua pekerja hantar hidangan ke meja. Tapi agak kecewa sikit kerana nasi lemak tidak lagi dibungkus macam dulu. Tahun 2022 ni, hak nasi lemak benar-benar dirampas. Mula-mula, rampas daun pisang, guna kertas lilin. Sekarang kertas lilin pun dah tak ada, guna pinggan. Ni nasib baik guna pinggan melamine plastik. Cuma, lain kali mungkin kena beritahu, hidangkan nasi lepas ikan bakar siap, sebab ada orang tu, tak menyabar nampak nasi lemak terus ngap! Siapa tahan ui tengok nasi lemak dah terhidang depan mata, hahaha.


Air tebu dihantar bersama satu jug ais secara berasingan. Mungkin ada yang tak nak minum sejuk, tak yah campur ais, kan. Ni suruh Iman tuang jer semua air tebu dalam jug ais tu.


Sk nak minum air kelapa, heheheh. 


Pilih dua ekor sotong minta buat goreng tepung. Oh, sotongnya macam dah tak segar, tapi itu saja yang ada, kan. Apalah erti makan seafood jika tak ada sotong, hahaha.


Dua ekor lagi, minta bakar. Tataw kenapa sotong jika dibakar tinggal secoet, hahaha.


Pilih ikan jenahak saiz sederhana, juga minta dibakar. Setiap kali makan ikan jenahak ni, Sk teringat kisah kami diperli tak pernah makan ikan jenahak ke.. gara-gara kami menegur dapat ikan tak elok semasa makan di sebuah kedai ikan bakar di Melaka.


Pilih udang yang besar-besar enam ekor, pun minta bakar. Kalau di Ikan Bakar Cikgu ni, makan dengan kicap, cili dan bawang. Tapi kedekutnya letak cili dan bawang dalam kicap tu, hahaha. Dah balik, baru Pak Inche teringat, dorang tak bagi limau kasturi untuk perah jusnya dalam kicap. Patutlah macam kurang kick, dahlah tak guna kicap cap kipas udang, hahaha.


Ini sahajalah yang kami pesan.

Nasi Lemak 3 - RM4.50
Udang 6 ekor - 350 gram - RM41.30
Ikan Jenahak  seekor 700 gram - RM54.60
Sotong 4 ekor - 540 gram - RM42.10
Air Tebu 1 jug - RM10
Air Kelapa sebiji - RM5
Jumlah RM157

Sekarang ni rasanya penting untuk tulis harga makanan dan minuman dalam cerita. Ialah, siapa sangka blog ni dah bertahan selama 13 tahun. Tengok harga tahun lepas, macam sama jer lebih kurang tapi kalau tengok harga 8 tahun lepas, RM80 sahaja. Pasrahlah, harga barang dan makanan mustahil makin turun kan. Takkanlah masih boleh dapat harga 8 tahun lepas, hahaha.


Nahhhh.. senyuman manis dari yang terpaling influencer. Masa balik kolej sekejap ambil barang mekap dan baju pasal nak ikut pergi Shah Alam tu, Iman kata, dah macam adegan nak lari dari rumah macam dalam drama tu. Kawan sebilik dia pun terkejut, tiba-tiba ni, nak pergi mana? Iman jawab nak pergi KL. Haaa... sedih betul dia hari tu siap paksa-paksa jangan pergi tinggalkan dia. Tapi, kalau dengan kengkawan, terus lupa bonda, pergi makan Sushi Bonanza pun tak ajak ko!

Post a Comment

3 Comments

  1. fuh... ayat "hak nasik lemak benar² dirampas".. perghhh... kijam sgt bunyinya kt nasi lemak.. tp betullah mmg ssh sgt nk jumpa nasik lemak daun pisang skrg

    ReplyDelete
  2. Satu perkara yg sy rasa istimewa makan ikan bakar di Melaka is regunya nasi lemak daun pisang. Bila dah takde gini, rasa macam kurang pulak istimewanya. Tapi mungkin juga nak jimatkan kos SK, pinggan boleh dibasuh dan dipakai semula, berbanding daun pisang yg sekali guna je.

    ReplyDelete
  3. Pepes yang bungkus kecik-kecik tu kan SK?
    Betul SK, memang harga makanan melambung-lambung naiknya!

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih