LAUK MALAM INI - Alam Sari Di Tanah Jauhar

LAUK MALAM INI

 Assalamualaikum...

SIAP menghiris daging lembu dua kilo yang bakal dimasak rendang esok pagi. Cuma daging sahaja yang siap dipotong, bumbu-bumbunya esok pagilah baru kita kerjakan. Dapur dah siap dikemas selepas makan malam, malas pulak hendak dikecah, hahaha.  Sebenarnya esok merupakan hari ulangtahun perkahwinan Sk yang ke 21. Hajatnya nak makan Pulut Kunyit dengan Rendang Daging sebagai tanda kesyukuran. insya Allah.

Siang tadi Sk tak memasak. Dah pelawa Iman sama ada dia hendak tak tapau nasi padang macam selalu, tapi dia menolak. Sk kan dah kenyang perabih nasi ayam, haha. Entah bila Sk tertidur, sedar-sedar terdengar bunyi dan bau sedap dari dapur. Rupanya Iman memasak meatball bersalut sos korea. Alah, meatball tu dia campak dalam air fryer jer lepas tu tuang sos korea adabi, hahaha.


Mula ingatkan nak masak Udang Sambal Petai tapi mendapat bantahan dari Iman. Ialah, hari tu memang pun dah masak sambal petai, bukan tak jemu tapi ada petai lagi dalam peti sejuk, nanti tidak jika Tak dimasak. Tapi memang pun tekak ni dah rasa kembang makan sambal, haha. Jadi,masak lomak cili api sajolah yang Paling menyelerakan nampaknya. Tak ada tambahkan apa-apa, cuma udang semata, di akhirnya Sk masukkan sehelai dua daun limau purut sebagai pembangkit aroma, hurmmm.. wangiii.

Nak bagi masin-masin kat lidah, memang kalau dah tua macam itu ek? Patutlah dulu-dulu mesti ada ikan kering atas meja, haha. Sk dulu memang tak pandang laaa, sekarang ni memang suka cuma tak boleh buat selalu nanti makan banyak, hahaha. Bila goreng ikan kering wajiblah bubuh bawang dan cili api banyak-banyak, hihihi.


Siap menggoreng ikan masin, Pak Inche pun sampai bawa sayur kailan. Elok sangatlah sebab memang stok sayur dah kehabisan. Jadilah, ada sayur kailan goreng sos tiram dengan bawang putih. Siap memasak renjiss sikit dengan minyak bukan.

Fikir esok nak makan apa pulak sebab plan pulut rendang nak makan petang. 

Hurmmm.. makan.. makan.. makan
😂😂😂





7 comments:

  1. pebret udang masak lemak cili api..
    perghhh ni yg nak g cari udang esok ni hahaha

    ReplyDelete
  2. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong, bandar66, perang bacarat dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)
    WA;+855969190856

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih