KETAM MASAK BLACKPEPPER - Alam Sari Di Tanah Jauhar

KETAM MASAK BLACKPEPPER

 Assalamualaikum...

TAK puas makan Ketam Bercili bulan puasa hari tu, sekali lagi Pak Inche ajak cari (baca - beli) ketam sempena cuti umum Hari Wesak, semalam. Kali ini, Pak Inche mengajak ke Kong Kong Laut, Masai kerana tekak dia nak makan ketam nipah.

Jadi, lepas ambil Chocolate Bouquet untuk Ilham semalam di Taman Perling, kami terus menuju ke Kong Kong. Hampir tak jadi juga ke Kong Kong sebenarnya bila terserempak dengan sekatan jalanraya di taman perumahan sebelah. Sebelah taman aje tau, bukan sebelah daerah. Bila kena tahan dan ditanya arah tujuan, ingatkan Pak Inche akan jawab nak ke pasar, tapi dia boleh jawab, nak pergi ambil Chocolate Bouquet 😍

Lengang sungguh suasana di Kong Kong, semalam.. tak seperti selalu. Kedai-kedai makan semua tutup. Nasib baik kedai yang menjual hasil laut dibuka cuma tak meriah macam biasa. Kami terus menuju ke arah jeti. Terdapat beberapa kumpulan saiz ketam nipah, tapi yang paling besar kali ini, tidaklah sebesar yang pernah kami beli sebelum ini. Tapi masih besar jugaklah, boleh potong empat tu kira besar jugaklah kan.


Lepas belajar cara nak siang ketam nipah dari penjual ketam ni, sebelum ini, Sk berani ambil cabaran untuk mengerjakan ketam-ketam ni sendiri. Tak serik kena kepit ketam hari tu, hahaha.. malah kuku jari hantu Sk bertanda angkara disepit ketam sebulan lepas. Ketam-ketam ni walaupun berikat tetaplah mengelingas bila diangkat. Seriau jugak.. hahaha. Sk pecahkan air batu dan letak di bahagian perutnya, kelemahan ketam nipah ni bila kena ais. Baru senang nak angkat, masuk dalam besen dan terus sumbat dalam peti ais bagi dia pengsan. Kalau tak karang, mahu aku yang pengsan kena kepit dia. 

Dah keluar peti ais, terus potong dua badan dia, 
Innalillahiwainna ilaihirojiuuuunnnn...


Kali ini, nak masak lada hitam macam kat Restoran Sri Bahagia. Hurmm.. SK dah tak nak makan kat sana dah.. lambat nak mampuih memasak, mahal dan ... hurmmm... malas nak cakap lebih lah. Lagipun PKP ni memang dah tak boleh makan luar, kan. 

Masak ni pun guna pes segera masak Lada Hitam jenama A1. Disebabkan ada sepeket jer dan macam tak cukup jer sosnya nanti, Sk tambah lagi dua tiga sudu sos lada hitam jenama Life. Sebelum tu, Sk tumiskan bawang putih dan halia yang dicincang halus hingga wangi, dan masukkan pes serta sos lada hitam, serta air. Sk tambah juga sesudu gula, garam tak letak sebab sos lada hitam life tu agak masin. Kemudian Sk tambah sesudu besar tepung jagung yang telah dilarutkan dengan air untuk memekatkan kuah. Masukkan juga daun bawang untuk aroma yang lebih menyelerakan.


Ketam tiga ekor, potong empat. Puaslah Pak Inche tu makan. Sk boleh makan setakat  tiga keping je, tu pun Pak Inche paksa makan. Entah kenapa paling trauma bab nak gigit sepit ketam tu, takut terkepit bibir, hahaha. Harga sekilo RM55.. masa beli tu lupa betul nak menawar harganya.. Ni kalau kat NSK RM90+ sekilo. Tu kalau beli, kena kunyah lumat kulit-kulitnya sekali, hihi.

😝😝😝

6 comments:

  1. Nampak sedap sungguh ketam tu.
    Kalau sebut Kong Kong Laut,saya hanya teringat Nasi Lemak Daun Simpor...

    ReplyDelete
  2. Hahaa ok aritu baca sislin masak ketam.. Arini bc sini sk plk masak ketam.. Erkk adakah esok lusa kita kena makan ketam jugak? 😜

    ReplyDelete
  3. Ketam memang sedap dimakan, tapi nak memakan tu ada payah sikit..

    ReplyDelete
  4. SA suka ketam nipah tapi jarang beli sebab mahal kan..nanti nak cuba jugak la beli...

    ReplyDelete
  5. Wahh nampak sedap tu. Tak pernah lagi makan ketam blackpepper. Baru lepas jengah dapur sislin masak ketam juga tu :)

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih