PROGRAM IBADAH KORBAN KKJ 1444H - 2

Seri Kandi Tanah Jauhar
7

 Assalamualaikum WBT

BERMULA dengan seekor lembu pada tahun 2021, 3 ekor lembu pada tahun 2022, tahun 2023 ini, sebanyak 6 ekor lembu dikorbankan dalam Program Ibadah Korban KKJ 1444H yang telah dirancang dan mula mengumpul peserta sejak awal Disember tahun lepas. Program ini merupakan program bersama PIJ Manufacturing dan proses sembelihan dilakukan di Rumah Sembelih Kempas. 


Manakala proses melapah dan mengagihkan daging dan tulang pula dibuat di dewan terbuka Koperasi Jabatan Kebajikan Masyarakat yang terletak bersebelahan kolej yang mana tugasnya dilakukan oleh peserta korban sendiri (tidak diwajibkan) dan sukarelawan kolej. Selain staf, pasangan atau ahli keluarga juga boleh menyertai program ini. Pak Inche dan ibu Sk antara peserta yang mengambil bahagian dalam program kali ini. Sebelum melapah lembu, Pak Inche terlebih dahulu melapah Puree di Restoran Ashoka, hahaha.


Selain puree, Pak Inche nak juga makan Apom. Terubat la kekecewaan beliau tak dapat makan apom dan dapat puree kempis masa datang sebelum ni. Sk macam biasa la, dah kena mandrem dengan Tosei Rawa. Ada hirisan carrot dalam rawa kali ni... sedap dan tidak mengecewakan. Kali ni servis pantas secepat kilat, mungkin sebab belum pukul 8 pagi tapi boleh tahan ramai pelanggan dah masa ni. Ngam-ngam ada dua buah sahaja meja yang masih kosong.


Selepas disembelih, lembu dipotong  kepada empat bahagian dan diasingkan kepalanya, kulit, perut (tuala), usus, limpa, hati, jantung, paru dan buah pinggang. Sebelum jam 8.30 pagi, dua ekor lembu sampai ke dewan terbuka di mana kerja-kerja melapah akan dilakukan.


Setiap lembu diletakkan dalam set yang sama mengikut kumpulan. Ada enam ekor lembu bermakna ada enam kumpulan peserta korban. Satu kumpulan tujuh bahagian (peserta).


Kepala, kulit dan perut yang telah diasingkan ni tak termasuk dalam agihan daging korban. Peserta dalam kumpulan boleh memilih untuk mengambil atau melepaskan kepada peserta lain. Ini termasuklah empat batang kaki lembu dari paras betis lembu.  


Terdapat dua gred lembu iaitu Super A (RM900/bahagian) dan Gred A (RM800/bahagian). Kerja melapah dimulakan dengan lembu Super A, dilapah terpaling awal sebab nak masak sup dari tulangnya untuk hidangan makan tengahari. Selesai melapah lembu pertama, barulah digantung dan dilapah pula lembu kedua dan seterusnya sehingga selesai semua keenam ekor lembu.



Walaupun peserta korban tidak diwajibkan datang, Pak Inche sukarela nak datang. Program dibuat pada hari ahad, hari cuti rehat Pak Inche.


Sangat mengujakan dapat melakukannya sendiri. Kerja melapah perlu dilakukan seekor demi seekor bagi mengelakkan ter-ambil bahagian peserta lain. 



Daging yang sudah dilapah, akan dipotong kepada saiz yang lebih kecil anggaran sebesar tapak tangan kanak-kanak. 


Lemak yang melekat pada bahagian tertentu juga akan diasingkan.


Ekor lembu akan diagihkan kepada semua peserta korban. Seekor lembu cuma ada satu ekor, kan.. jadi, kenalah bahagi 7 orang. Sebelum dibahagi 7, siat dulu kulitnya.



Begitu juga kepala lembu, cuma ada satu. Jika semua peserta nak kepala, satu kepala ni kena bahagi 7 orang. Caranya, potong dan timbang. Sebelum tu buang kulit dulu, hihi. Tu contoh laaa.. kalau semua nak, kalau dua orang jer yang nak, senang.. belah dua aje kepalanya. Kumpulan Sk??? Tungguuuuu!


Berat daging seekor lembu biasanya
antara 50-55 kilogram

Atas cadangan bos, agihan akan dilakukan mengikut setiap bahagian peserta iaitu

- 2.5kg daging untuk diri sendiri
- 2.0kg utk jiran/saudara/ kawan
- 0.5kg utk sedekah petugas yang tidak melakukan korban
- 2.5kg untuk asnaf

Tapi, kena timbang dulu juga sebab ini hanyalah anggaran dan belum tentu tepat.



Selain daging, bahagian tulang juga akan diagihkan. Ia akan dipotong kecil dan dibawa ke team timbang.


Semua bahagian daging dari seekor lembu yang telah siap dipotong, akan ditimbang dan dibahagikan kepada tujuh bahagian. Begitu juga dengan tulang, ditimbang dan dibahagi tujuh juga. Daripada tujuh bahagian tadi, akan dibahagi kepada tiga pula di mana sepertiga darinya akan diserahkan kepada asnaf. 


Sepertiga daging untuk asnaf tersebut akan dihantar ke team yang akan menimbang dan membungkus. Team ini juga akan memotong organ lembu dan setiap organ tu akan ditimbang, dipotong dan ditimbang semula sama rata dan dibahagikan kepada setiap peserta.


Sebanyak 134 bungkus daging (1kg/bungkus) dan 76 bungkus tulang telah diberikan kepada asnaf terpilih, tu nanti Sk kongsikan di posting lain.



Selesai semua, kami sama-sama bersihkan dewan dan singgah ke kitchen kolej untuk menikmati makan tengahari iaitu Sup Tulang yang lazat dari cef kolej kami, Cef Faisal Bakar.


Tepuk dada tanya selera.. nak makan dengan roti, nasi atau makan begitu saja.


Dua pertiga bahagian untuk peserta di mana dah diasingkan sepertiga-sepertiga, sama ada nak bagi semua pada jiran atau kenalan atau saudara-mara, atau ambil sepertiga untuk makan sendiri anak-beranak. Alhamdulillah, tahun ini dapat ambil dua bahagian lembu korban untuk ibu dan Pak Inche. Semoga ada rezeki lagi berkorban tahun hadapan, insyaAllah.

Post a Comment

7Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Alhamdulillah, selain dapat jalankan ibadah qurban dapat juga mengeratkan silaturrahim sesama rakan sekerja ye SK...
    Mudah-mudahan diluaskan rezeki kita dapat buat qurban lagi di tahun² akan datang 🤲

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, dah selesai ibadah qurban. Seronok tgk aktiviti gotong-royong melapah daging lembu untuk diagih-agihkan. Semoga peserta qurban mendapat ganjaran pahala dari Allah SWT ameen2x!

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.
    Gotong royong ibaratnya hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah.
    Tapi ini cerita lembu korban. Amalan yang mulia, semoga mendapat ganjaran sebesar-besarnya di akhirat sana. In syaa Allah.

    ReplyDelete
  4. kt tmpt saya kepala lembu tkde org amik...tp part perut lembu tu ramai dh suka juga..dulu2 diorang buang je sbb tak ramai tau cara nk cuci perut.....meriah tgk aktiviti gotong royong melapah daging korban alhamdulillah

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..cadangnya tahun depan SA nak masuk 1 bahagian la

    ReplyDelete
  6. Banyak yang nak kena komen ni kalau diikutkan, tapi saya nak komen bab sarapan tu. Nampak menarik sekali. Pandai cik abangnya pilih tempat sarapan. Puri, apom dan tosai raya semuanya favorite.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!