MAKAN DI MELOR HOUSE

Seri Kandi Tanah Jauhar
9

 Assalamualaikum WBT 


SELEPAS tiga minggu diambil dari Showroom Perodua Bandar Baru Uda, semalam, cukuplah 1000 km miligue Axia Iman, Si Luna. Untuk servis pertama ni, Iman hantar di cawangan yang sama sebab kalau servis dekat situ pagi-pagi ada Nasi Lemak Daun Pisang, kata Iman. Tapi, sebab berseorangan, Iman segan pulak nak makan. Tu tak apa, sakit perut pun kutahan Jebat! Segan nak pergi tandas, kata Iman 🤭. Takut bergema, hahahaha.




Lepas siapkan sedikit laporan yang diminta bos, Sk keluar jemput Iman di Perodua untuk bawa pergi makan. Hujan pulak, kenalah cari tempat makan yang berbumbung dan selesa juga tandasnya, kot tengah makan dapat panggilan pulau, kan, hahaha. Iman tak ada idea nak makan di mana, Sk teringat, Melor House. Restoran tema klasik yang menjalankan perniagaan di sebuah banglo lama di hadapan Pantai Lido, tapi tak nampaklah pantai sebab terlindung dengan bangunan Hotel M Suite. 




Kalau cuaca baik dan redup, tentu seronok duduk di beranda banglo sambil menikmati keindahan persekitarannya. Tapi, mungkin tempias hujan, kawasan ni sedikit basah lalu kami memilih duduk di dalam yang terlindung dan berhawa dingin. 




Rekabentuk banglo dan tingkap lama masih dikekalkan mungkin cuma mereka dah pisahkan bilik menjadi satu ruangan yang besar, mungkinlah.




Banglo ni terletak di kawasan perumahan milik persendirian yang berbukit. Banyak banglo tinggal dan pokok-pokok besar. Sk cakap dengan Iman, kalaulah kita ada rumah banglo besar macam ni, mesti seram, hahaha. Patutlah Allah swt rezekikan Sk rumah comel aje, penakut nak duduk rumah besar.




Membelek buku menu agak lama bukan sebab banyak sangat pilihan menu, tapi perut tak berapa sedap. 


Sk yang pagi tu bersarapan Pasta Goreng Kak Sab bercadang nak makan yang ringan-ringan macam kuih-muih saja tapi yang ringan-ringan tu tak berapa ringan pulak harganya, tak berbaloi!




Mengoren dan melemon. Besar sungguh jug lemon Iman tu, tapi tak apa, dia memang kuat minum air.




Iman kata, lama tak makan Mee Bandung (RM18). Sk pulak, dari nak makan yang ringan-ringan sampai RM10, baiklah makan Laksa Johor (RM19).




Mari kita makan!



Kita minum dulu!
Iman tanya, kenapa bonda pakai tudung sama warna baju? 




Betul ke Johorean makan Laksa Johor dengan tangan?

Jawapan Sk, ikut keadaan. Kalau dekat rumah, bolehlah kot pakai tangan, tapi Sk kat rumah pun makan LJ guna sudu garfu. Tapi, kadang, kalau makan di rumah orang yang membudayakan makan LJ kena guna tangan, kita ikut jer rentak dia.




Mee Bandung, Iman. Tengok gambar pun dah tahu, kan.. pekat sangat ni. Kuah tu sepatutnya kena cair sikit dan jika nak letak kacang, tekstur dia kena kasar sikit. Kuahnya pulak mungkin dipekatkan dengan tepung jagung. Rasa kuah dia macam kuah mee bandung kahwin dengan kuah mee rebus, hilanglah originalitinya.




Laksa Johor, Sk. Tengok gambar dah tahu dah apa yang kurang? Iyerrr.... tak ada hirisan daun selasih dan daun kesom, jadi, aromanya kurang. Sambal belacan Laksa Johor pun bukan macam tu la. Manis pulak tu. Makan jer la, takkan nak cakap, tak sedap, saya tak nak makan, saya nak balik, saya tak nak bayar, hahahaha.




Dua-dua makan tak licin.  Tak bolehlah nak licinkan kuah tu sebab rasa manis. Rasanya, macam takkan repeat kecuali orang belanja, hahaha.




Tempat cantik, bayar mahal tak apa, janji makanan sedap! Rugilah tempat cantik macam ni kalau orang datang sekali aje.

Post a Comment

9Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Haha kak ana pun suka ke Toyota Service Centre Sg Buloh sebab ada nasi lemak daun pisang hehe :) Cozy nya venue makan ni SK cantik sangat

    ReplyDelete
  2. Tang sakit perut tu memang kena kutahan jebat lah..Mujur tak buat hal dan pandai behave sikit sakit perut tu. Tempat dah cantik, rasa pulak tak cantik ye. Presentation boleh tahan juga tu. Memang rugilah kalau orang datang sekali je kan. So far tak pernah lagi makan LJ guna tangan. Yelah kan, kalau pergi rumah orang kena ikut rentak tuan rumah gitu.

    ReplyDelete
  3. Oo pengalaman Saya datang makan sini okayy pulak Kak, sampai licin kuah Laksa Lin makan. Haritu Yana pergi pun kata dia sedap.. agaknya Chef tengah mood swing, jadi rasa lain pulakk.. ke tengah bercinta, sebab tu manis manis kann heheheh tapi tempatnya mmg cantikkk

    ReplyDelete
  4. Saya dah berharap rasanya sedap, Krn tempat dia memang cantiiiiik sangat 😍😍. Sayang lah kalo ternyata tak sedap. Saya pun tak suka kalo rasa kuah manis.

    Baru tahu kak kalo makan laksa Johor pakai tangan. Berarti kuahnya memang pekat yaa, sampai bisa diciduk tangan

    Btw, mobil baru iman baru 3 Minggu dan 1000km 😅. Dibawa selaku oleh iman rasanya yaa 😄.

    Saya ingat dulu pas jual mobil suami yg sebelum ini, dealer Toyota sampai kaget. Krn usia mobil suami dah 9 tahun, tapi KM dia hanya 90ribu 🤣🤣. Jarang dipakai memang hahahahha. Mobil yg sekarang ntahlah akan berapa 🤭

    ReplyDelete
  5. Makanan yg dihidangkan pun nampak menyelerakan . Makan sambil healing²

    ReplyDelete
  6. SK jawab apalah tu ditanya Iman kenapa bakai tudung dan baju sama warna hihihii.

    ReplyDelete
  7. mee bandung tu kalau kat KL or Sremban ni sebelum order ammi akan tanya dulu, ni mee bandung ori ke pakai sos? Menyampah betul kalau kata mee bandung tapi guna sos cili, sos tomato, rasa kacang ilek

    ReplyDelete
  8. Terima kasih kepada Loan Credit Institutions yang telah membantu saya mendapatkan pinjaman setelah ditipu 6 kali oleh orang-orang palsu yang mengaku sebagai pemberi pinjaman.

    Nama saya Abdul Hamada, saya dari Indonesia. Sebulan yang lalu saya mencari pinjaman online dan saya melihat beberapa pemberi pinjaman di internet dan dengan beberapa testimoni palsu dan saya mengajukan pinjaman dari mereka dan yang saya dapatkan hanyalah penipu. Saya mengajukan pinjaman ke lebih dari 6 perusahaan dan saya ditipu habis-habisan. Jadi saya putus asa sampai saya memutuskan untuk memeriksa lagi apakah saya akan menemukan bantuan saat saya mencari dan saya memutuskan untuk mencari perusahaan pinjaman yang sah saya menemukan perusahaan bernama Loan Credit Institutions saya melihat banyak kesaksian yang dikomentari orang tentangnya tetapi karena saya ditipu beberapa kali saya pikir itu penipuan tetapi saya melakukan apa yang diminta dan saya menunggu pinjaman saya dan Loan Credit Institutions memberi tahu saya dalam waktu kurang dari 72 jam Anda akan mendapatkan pinjaman saya dengan aman saya tidak percaya karena saya pikir itu juga penipuan jadi hari itu malam hari di Indonesia dan saya tidur keesokan paginya ketika saya bangun saya menerima peringatan dari bank saya bahwa ada uang di rekening saya dan segera saya menelepon bank saya untuk mengonfirmasi dan manajer bank menyuruh saya untuk segera datang ke bank dan saya segera pergi bank dibuka ketika manajer bank memeriksa rekening saya, kami melihat jumlah $ 135.000,00 USD yaitu Dolar Amerika Serikat dan saya menjelaskan kepada manajer saya bahwa saya mengajukan pinjaman online dan manajer bank saya terkejut jika masih ada perusahaan pinjaman online yang nyata dan sah saya sangat senang semua berkat Loan Credit Institutions saya memutuskan untuk menulis di internet karena saya melihat orang lain melakukannya dan bersaksi tentang perusahaan ini itulah sebabnya saya memposting pesan ini secara online kepada siapa pun yang membutuhkan pinjaman bahkan jika Anda pernah ditipu sebelumnya ajukan permohonan dari perusahaan ini dan yakinlah bahwa perusahaan ini tidak akan mengecewakan Anda. Salam hormat saya kepada siapa pun yang membaca pesan saya dan Anda dapat menghubungi perusahaan ini melalui email loancreditinstitutions00@gmail.com atau
    loancreditinstitutions00@yahoo.com. nomor whatsapp: +393512114999. atau whatsapp: +393509313766. Sekali lagi salam hormat saya kepada siapa pun yang membaca pesan saya dan saya berdoa Anda bahagia seperti saya hari ini dengan perusahaan ini karena saya membawa lebih banyak orang ke perusahaan ini untuk membantu.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!