MENYENDOL DI MD ZAIN CENDOL KLASIK

Seri Kandi Tanah Jauhar
8

 Assalamualaikum WBT 


KISAH Jumaat lepas lagi ni, lepas Makan di Nando's Chicken Restaurant, layankanlah Iman nak berjalan pusing satu Midvalley. Dia ni banyak menurun perangai Pak Inche, suka berjalan dalam mall. Kalau boleh nak jejak semua tingkat dari hujung sini sampai hujung sanun. Kalau MV ni pulak, sudahlah bertingkat-tingkat, bersayap-sayap pulak. Sk pulak, kalau tak ada benda nak cari, malas nak berjalan. Sk lagi suka singgah kedai, minum-minum, lepas tu, balik, hehehehe.




Puaslah berjalan, tapi mujurlah tak naik semua tingkat. Dahlah orang ramai kan, kami pun keluar dari mall. Sebelum balik, kami menyendol dulu di Md Zain Cendol Klasik yang terletak di Giant Taman Suria.




Md Zain Cendol ni antara perniagaan cendol yang mempunyai banyak cawangan di JB. Kebanyakan perniagaannya dijalankan di atas truck tapi yang ni Md Zain Cendol membuka kedai kecil dengan tema klasik ala-ala kedai runcit zaman 60-an hingga 80-an. Syahdu jer rasa kita tuo-tuo ni, hahahaha.




Bolehlah pilih-pilih makanan siap pek di sini. Berhampirannya juga ada beberapa gerai menjual goreng pisang, keria dan laksa. Tak pastilah laksa tu boleh ke minta dihantarkan ke gerai Cendol atau minta mereka hantar Cendol ke gerai laksa. 




Kerusi meja kat sini semua bersaiz kecik macam masa kita sekolah rendah dulu.




Ada tikam-tikam. Sk masa kecik-kecik dulu tak pernah main tikam-tikam ni, judi! Hahahah. Tapi, ada jugak kawan-kawan yang main terutama budak-budak lelaki. Hakikatnya, tak ada duit yang nak ditikamkan, huhuhu. Kadang-kadang ada hikmahnya juga, kan.




Pemiliknya tentu peminat filem-filem P Ramlee. 




Masa datang, memang penuh. Dapatlah duduk tepi tingkap ni tapi risau betul kepala terhantuk dengan daun tingkap yang tak boleh dibuka sampai habis ni. Nak buka tersekat sebab ada kipas, nak tutup pun tersekat juga.




Macammanalah dorang boleh simpan akhbar lama ni, kan. Kami dulu-dulu, suratkhabar lama ni buat alas meja time makan, terus buang, hahaha.




Mujurlah kakak tudung bunga ni dah selesai minum semasa cendol kami dihantar ke meja, cepat-cepat pindah.




Banyak signage macam ni Sk jumpa digantung di restoran-restoran yang dipetik dari salah satu babak dalam filem P Ramlee, Do Re Mi.




Semua jenis cendol berharga RM5 kecuali jika letak durian atau dua dan tiga gabungan pulut dan durian.




Cendol Jagung untuk Iman, Sk suka Cendol Original. Tambah klasik, cendol diletakkan dalam mangkuk ayan dan dipadankan dengan sudu gaya lama jugak berwarna hijau.




Iman kata mangkuk cendol tu besar sangat dan banyak.  Sebenarnya Iman bukan peminat cendol tu yang dia rasa banyak sangat kot.




Aisnya halus macam snow. Walaupun gaya klasik tapi mereka tak guna mesin kisar ais dulu-dulu atau yang biasa, sebaliknya mereka menggunakan mesin kisar moden yang banyak digunakan di restoran menjual bingsu. Ais tu pun macam ada rasa santan. Gunanya tak terlalu manis tapi jika kita nak manis, mereka ada sediakan gula melaka cair untuk tambah dalam cendol. Satu jer yang tak best, cendolnya agak besar dan tidak lembut. Kalau lembut lagi mantap!
Tags

Post a Comment

8Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Terliur plak kita tengok cendol tu ha...sedapnyaaa

    ReplyDelete
  2. sedapnya mkn cendol pd tghari yg panas...nyaman rasanya.... yummy...

    ReplyDelete
  3. Bestnya menyendol di kedai makan klasik macam ni. Banyak dekorasi lama-lama diletakkan. Macamanalah tuan kedai simpan elok semua ni kan. Nampak besar juga mangkuk ayan tu. Puas hati tengok isi cendol. Harga pun okay sangat tu sama semuanya kecuali add on durian.

    ReplyDelete
  4. Menyendol takpe, jgn menyondol 🤭
    Bestnya vibe dia ala² 80-an gitu...teringat kedai dulu2 kan

    ReplyDelete
  5. Ihhh comel lah signage dan barang2 vintage yg mereka pajang 😍😍😍. Vibe Klasiknya dapaaat sangat.

    Saya suka cendol. Sebenarnya tak jauh beda cendol Indonesia dan cendol di sana . Tapi terkadang suka beda di topping saja.

    2-2 nya suka . Makanya kalo sedang ke Malaysia, saat ketemu cendol saya msh suka beli 😄

    ReplyDelete
  6. Petang-petang dapat kena semangkuk cendol ni memang sedap tak terkata kan . Lagi-lagi kalau cuaca kat luar tu panas ..

    Sukanya deko kedai ni ..banyak barang-barang antik .. kalau CCL singgah sini of course akan jejalan dalam kedai tersebut tengok barang antik sementara tunggu makanan siap

    ReplyDelete
  7. Wah, kalau saya datang sini memang kena duduk lamalah, suka nak belek-belek aksesori dan segala apa yang lekat di dinding. Saya rindul cendol Wak Gundul dalam anekdot yang saya tulis.

    ReplyDelete
  8. baca tajuk tadi nampak macam "menyondol".... eh dalam hati siapa pulak lah yg kena sondol

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!