MAKAN DI RESTORAN LESONG BY JOHARA

Seri Kandi Tanah Jauhar
5

 Assalamualaikum WBT 


AKUR sahajalah apabila sehingga ke saat akhir tiada pengumuman cuti ganti bagi cuti bertindih sempena Hari Keputeraan Nabi Muhammad SAW dan Hari Malaysia pada 16 September lepas oleh ibu pejabat. Tapi semalam, nampak dalam sistem Info-Tech ada notis menyatakan, kami akan mendapat cuti gantian bagi cuti bertindih tersebut cuma tarikhnya saja yang belum ditentukan lagi. Aaaa.. seronoknyaaaaa.. kita tunggu sajalah tarikh yang akan dipilih nanti, mungkinkah hari Khamis atau hari Ahad, kalau ambil 3 November pun elok juga sebab bersambung dengan cuti Deepavali pada khamis, 31 Oktober. Haaa.. kau Sk, kalau pasal cuti memang terpalingggg!


Sk pulak memang ambil cuti tahunan secara berasingan pada hari ahad dan hari selasa hari tu. Sebenarnya boleh jer mohon terus cuti dua hari tapi Sk fikir-fikir sama ada ibu pejabat akan umumkan cuti pada hari selasa tu atau Sk tiba-tiba rajin nak masuk pejabat hari selasa, senang nak batalkan cuti, sekali Iman pujuk agar Sk teruskan niat bercuti tu sebab minta temankan dia perbaharui lesen memandu dari lesen P ke lesen kekal. Sk ajak Pak Inche ikut sekali sebab pejabat dia memang bagi cuti ganti. PI pada mulanya tak nak ikut, dia pesan minta belikan sarapan aje tapi Sk cakap, nanti jangan sibuk tanya pukul berapa kitorang nak balik pulak, haha. Akhirnya PI setuju nak ikut, hehehe. Yang kelakarnya, beriya la Iman tukar MyKad sebab tak nak gambar dalam lesen guna gambar MyKad lama muka 17 tahun, sekali bila tengok selepas dikemaskini dalam portal MyJPJ, dorang guna gambar MyKad lama oiii, hahahaha.. kelakar. Frust Iman, hahaha.




Dah janji dengan dua beranak ni nak makan di Restoran Lesong by Johara yang terletak di Zenith Mall (sama bangunan dengan Hotel Suasana Johor Bahru). Dah terlanjur semua bercuti ni, jomlah kita pergi. Tak tahan tengok asyik fyp LBJ ni di Tik Tok, hahaha. Selepas parkir di aras 2, kami ambil lif turun ke bawah, masuk jer ke dalam Zenith Mall, terus dah nampak pintu hadapan restoran yang kelihatan begitu mewah dan elegan.

        


Staf membawa kami ke meja yang telah tersedia. Boleh tahan ramai juga pelanggan dalam restoran masa tu. Kami diberi buku menu seorang satu dan pesanan dibuat terus dari meja. Konsep menu di sini adalah masakan melayu tradisional dalam suasana moden dan bergaya, harganya boleh tahan kayangan jugaklah, porsi untuk 3 hingga 4 orang makan. Terdapat lima jenis cara masak iaitu semestinya Asam Pedas, Kari, Masak Lemak, Sambal dan Kicap.




Selain tu, ada juga pilihan masak sup. Errrr... tak pernah pulak Sk makan Roti Bakar dengan Sambal Kicap, hehehe.




Meriahhhhh! Hiasan lampu dan pokok-pokok ni mengingatkan pada Restoran Piring Puteh, memang lawa.




Teh O Lemon Pudina - Iman
Bandung Soda Cincau - Pak Inche
Sk minum air mineral, jimat.. hehehe.


Lama jugak menunggu.. seorang staf datang ke meja memberitahu jika kami boleh menunggu dalam 30 minit lagi untuk Siput Sedut Masak Lemak. Aaaa.. ni pun dah tunggu lama, lepas tu nak tunggu lagi siput lagi 30 minit pulak. Kami batalkan pesanan siput dan gantikan dengan lauk lain, dah tak boleh fikir dah masa tu, nak fikir yang mula-mula nak order pun lama jugak ambil masa macam nak hafal buku sejarah dibuatnya, hahaha. 




Akhirnya.. sampai juga semua lauk serentak bersama semangkuk besar nasi putih. Meh tengok dekat sikit. Taklah pesan banyak lauk pun, asalkan ada lauk untuk bapak eh dan anak eh.. emak eh makan semua, tolak batu dengan kayu jer, haha.




Sambal Cili Podeh Siakap (RM48).

Ikannya comel jer, kami tiga orang penggemar siakap, memang ngam-ngam jer la dapat. Sambal Cili Podeh tu tak la pedas sangat, tapi memang betul-betul sedap, cuma tak pedas langsung ya sampai kita boleh suap sambalnya begitu saja ke mulut. Kalau rasa nak pedas, boleh gigit cili padi merah tu, haha.




Asam Pedas Ekor Lembu(RM30)

Ekor lembu tu direbus sehingga empuk, mungkin guna pressure cooker rasanya. Asam pedas sedap, cukup masam tapi tak cukup masin, hehehe.




Ini kali kedua PI datang makan kat sini. Kali pertama dia datang atas jemputan Media - Plus Highway, dorang pesan Kacang Buncis Telur  (RM14) ni, jadi PI pesan ni lagi, sedap sangat katanya. Sk setuju, sedap sangat dan hirisan kacang buncis tu macam guna mesin ya. Arwah ibu dulu selalu jugak buat gaya masakan kacang buncis atau kacang panjang goreng telur ni tapi mungkin berbeza cara. Yang ni rasanya dia goreng asing kacang dan telur sebelum digoreng bersama. Kalau ibu, lepas tumis bawang dan lada, ibu akan pecahkan telur dan masukkan kacang, goreng bersama, jadi telur tu nanti menyalut kacang.




Bila staf kata, Siput Sedut lambat siap, kami tukar dengan Ayam Bakar (RM15). Ayam Bakar dihidang bersama Sambal Kicap dan sedikit ulam. Perapan ayam bakar tu tak terasa sangat, biasa-biasa jer la.




Set Ulam (RM15)

Sebenarnya tak perlu pun ambil set ulam ni sebab ayam bakar tu dah ada ulam sikit. Tapi, sebab tadi asalnya menu pilihan kami Siput Sedut Masak Lemak, tu yang pesan set ulam ni. Dalam set ulam ni ada ikan kering bulu ayam dan telur masin sebelah.




Sambal belacan dalam lesong comel datang bersama set ulam. Tapi, sambal belacannya manis, dah kenapa letak gula banyak dalam sambal belacan?




Pelanggan silih berganti ya..  ramai jugak Chinese macam teruja bila lalu depan restoran. Ada yang singgah belek-belek buku menu yang diletakkan depan restoran.




Kalau nak makan ringan-ringan pun banyak jugak pilihan selain menu hi-tea ada pelbagai pilihan dessert jugak. Sk tengok ada pelanggan yang pesan set hi-tea ni, dia memang hidang dalam set english tea tu, cantikkk betul. Kita ni kat rumah malas nak keluar set berpiring-piring ni, pakai mug jer terus kalau nak minum air panas, hahahaha.


Teringat masa kecik-kecik dulu, kalau ada tetamu datang, nanti barulah keluar set cawan dengan piring ni dan biasanya ibu akan lebihkan satu set untuk abah. Abah pulak biasanya tak minum, nanti bila tetamu balik kami adik-beradik bergilirlah minum dalam tu, berlakon macam orang datang, hahaha. Sebelah tangan pegang piring, gaya menadah, sebelah tangan lagi pegang cawan minum, selalu tengok orang dalam tv buat macam tu, kan... alaaaaaaaaaa... korang pun mesti pernah jugak, kan buat macam ni, hahahaha.




Sagu Gula Melaka (RM8)

Aaaaa... macam ni la baru betul sagu, peroiiii.. bukan mampat macam kat NLSB Cafe tu. Garam dalam santan tu buat rasanya berlemak dan sedap sungguh bergabung dengan manis gula melaka.




Ulam, kacang buncis dan asam pedas ekor tak habis, memang banyak semangkuk tu, kan. Yang tak habis tu jangan malu-malu mintak bungkus ya.




Malam tu, malas dah nak keluar makan lagi, nak makan kat mana pun dah buntu, hihi. Sk masak nasi dan panaskan lauk Asam Pedas Ekor tu, tambah air sikit dan garam.




Kacang Buncis Telur panaskan juga.




Tambah telur dadar, hehehe. Dekat LBJ tak pesan telur dadar sebab macam banyak sangat lauk dah. Bajet pun ya jugak, hahahaha.




Ulam-ulaman.. semua lauk dah wassalam kecuali ulam ni haaaa.




Berbaloi jugaklah kan, dapat dua kali makan, hihi. Kiranya satu porsi tu bukan untuk 3 hingga 4 orang tapi untuk 6 orang makan, kan.. kecuali ikan jer la, sesuai 4 orang makan. 




Panaskan sekali Sotong Telur Masin dengan Udang Soy Sauce yang tak habis makan dekat Restoran YX, hehehehe.

Post a Comment

5Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. ayam bakar RM15, Kacang buncis RM14. Ok memang tak makan sayur la.. hahaha... tapi kesemuanya nampak sedap. padan dengan harganya. Bab menunggu tu yang lemah tu. kang nasik habis, siput datang kendian. Tirus muncung bibir sedut siput aje

    ReplyDelete
  2. Kes Iman tu sama macam Amat. Amat dia pergi JPJ Kak untuk tukar gambar pada lesen tu. Walau lesen dah di renew pun, nanti mereka tukar kasi yang baru. Sistem memang akan ikut dari sistem awal jer, so kena pergi JPJ ..

    Kita lama nak makan sini tapi itulah nak masuk park tu aduiii bantut selera 😬

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, dapat cuti ganti..yeayy!..menarik betul deko restoran tu....sedap2 menu pilihan...kena repeat ni tuk makan siput sedut..hehe..

    ReplyDelete
  4. Boleh tahan harga-harganya kak, tapi kalau portion banyak dan sedap bisa di atur tu. Sebagai peminat sambal kicap pun tak pernah lg try roti bakar dengan sambal kicap hahahahah... rare betul

    ReplyDelete
  5. Lahh..tak bertukar pulak gambarnya kat MYJPJ tu ye..aduhaii..
    Terus lapar tengok makanan yang dipesan. Semuanya sedap memang berbaloi lah dengan harga tu. Memang pelik juga tu roti bakar cicah sambal kicap. hihi...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!