MEE SIAM SINGAPORE

Seri Kandi Tanah Jauhar
1

 Assalamualaikum WBT 


JUMAAT sudah hari ini. Hari ini tak ke manalah Sk nampaknya. Pak Inche kerja dan Iman pun dah balik kolej. Tinggallah Sk dengan anak-anak bulus yang bertujuh, tukang sepah rumah. Pagi tadi dah masukkan pakaian dalam mesin basuh. Terima kasih la kepada Nathaniel Briggs, orang Amerika yang mencipta mesin basuh pakaian, hehehe. 




Masa nak beli makan tengahari beberapa hari lepas, Sk terpandang ada Mee Siam Goreng yang dah diletak siap dalam mangkuk bersama separuh biji telur dan taburan daun kucai. Disampingnya ada termos berisi kuah. Ah, mesti Mee Siam Kuah ni atau kami panggil Mee Siam Singapore. Mee Siam ni kalau orang Johor merujuk kepada masakan bihun atau mee hun (mee halus) digoreng. Jika berkuah, ia jadi Mee Siam Singapore. Setahu Sk, mee Siam yang dimakan bersama kuah ni berasal dari Singapura. Maafkan Sk jika salah ya.


Teringat PI suka makan MSS ni, tu la Sk tapau. Mula nak tapau dua, akhirnya tapau tiga. Saja tolong Kak Sab kemas semua mangkuk mee dia, hahaha. Sekali PI kata belum makan nasi pulak.  Jadi, Sk makan berdua sajalah dengan Iman. Ada lagi sebungkus jadi sarapan pagi ini. 


Cara buat kuah dia senang aje. Tumis bahan kisar iaitu cili kering dan bawang, macam nak buat sambal tumis. Letak garam sikit dan gula macam nak buat sambal tumis jugak tapi garam jangan banyak sebab kita akan letak taucu. Lepas tu tambahlah air, biar berkuah. Mihun tu goreng macam biasa la, jangan letak garam atau masin sangat, sebab nak makan dengan kuah tu. 


Selamat mencuba.
Tags

Post a Comment

1Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!