DAGING MASAK MERAH PENGUBAT RINDU MAKAN KEDAI TOMYAM - Alam Sari Di Tanah Jauhar

DAGING MASAK MERAH PENGUBAT RINDU MAKAN KEDAI TOMYAM

 Assalamualaikum...

DIAM tak diam dah 11 hari kita berkurung dalam rumah. Namun pada perkurungan kali ini, beberapa kali jugaklah keluar ke pasaraya yang berada dalam taman perumahan ni dan sekali keluar dari taman kerana urusan rawatan gigi Iman. Kali ini juga bukan sekadar duduk berkurung makan tidur sebab masih boleh bekerja dari rumah. Memang sejak tahu akan adanya PKP ini, Sk dah sediakan semua dokumen kerja berkaitan supaya senang di hari kemudian.


Daging Masak Merah adalah antara menu yang kerap tersenarai apabila berkunjung ke Kedai Makan Thailand atau dipanggil Kedai Tomyam. Walaupun masakannya mudah tapi entah kenapa yang mudah ni la paling jarang dimasak. Mungkin kerana, kawan-kawan seiringan untuk Daging Masak Merah ni membuatkan jika dimasak dia sahaja macam tak cukup korum pulak dibuatnya, hihi.


Nak cukupkan korum agaknya, Pak Inche balik kerja singgah kedai Tomyam beli Kangkung Goreng Belacan. Tapi, tak rasa macam Kangkung Belacan, rasa macam sayur yang diletakkan banyak bahan perisa atau senang cakap, banyak msg.


Pak Inche beli tomyam seafood. Ada udang dua tiga ekor dan potongan kecil sotong. Rasa tomyamnya tak mengecewakan. Sk paling jarang masak tomyam sendiri sebab selalu tak cukup aksesori. Rasanya kalau beli bahan untuk amsak tomyam, mungkin masakannya sama ada jadi seperiuk beso atau bahannya tak habis digunakan, hurmmm.


Wajiblah ada sambal belacan siam. Sambal belacan siam ni lain sikit rasanya dengan sambal belacan yang biasa kita makan dengan kuah kari. Mesti ada rasa masam lebih sikit dari manis.


Lepas Sk siap masak Daging Masak Merah, Pak Inche pulak goreng telur dadar ala kedai tomyam. Rasa besar aje kepala tengok Pak Inche pukul telur guna hand whisk kemahen beso, mangkuknya kecik aje. Tu takpa, tuang minyak suku kuali... minyak mahal baaaahhhh.. tiga puluh hinggit... tiga puluh hinggitttttt!!!

Resepi Daging Masak Merah boleh tengok DI SINI



6 comments:

  1. Cantiknya daging masak merah tu!

    ReplyDelete
  2. Uiii...open order ka SK...hahaha..lepas ni gulung tikar la kedai tomyam...hihihi

    ReplyDelete
  3. Memang semua makanan ni mengingatkan tentang kedai tomyam..hehe

    ReplyDelete
  4. Cantik dan nampak sedap kejadian daging masak merah tu...haih terus terasa rindu kedai tomyam

    ReplyDelete
  5. Sedap . Lama tak masak mnu daging masak merah ni

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih