PENGAT PISANG VS SERAWA PISANG - Alam Sari Di Tanah Jauhar

PENGAT PISANG VS SERAWA PISANG

 Assalamualaikum...

NAK pisang masak tak? Tanya kakak Sk. Minggu ini, dia ada buka tempahan Kerepek Pisang Tanduk, jadi, adalah tu setandan dua pisang yang tak sempat dibuat kerepek sebab dah masak. Buat kerepek cuma boleh pisang muda saja, kan.

Bila Angah beri lima biji pisang tanduk, terus rasa bimbang. Bimbang jika disuruh buat goreng pisang. Tak pun suruh buat cekodok. Inilah dia dua pekerjaan yang paling malas Sk nak buat 😂 Sk cuma terbayang nak buat pengat aje.

Tapi, sebaik sahaja Pak Inche nampak pisang yang Angah bagi, terus dia cadang buat serawa. Jarang tu dia nak serawa, selalu mesti cekodok.. cekodok.. cekodok.. Faktor usia agaknya 🤭


Orang Kedah panggil ni Serawa Pisang tapi orang KL panggil Pengat Pisang, kan. Tapi, kalau orang KL asal Kedah panggil apa? 😂
Kakak Amie di LD tu, sebut apa pulak ya?

Pak Inche yang dah hampir tiga puluh tahun duduk Johor pun masih panggil serawa. Ya, di Johor memang dipanggil pengat merujuk kepada masakan menggunakan santan (manis) yang dimasukkan buah-buahan seperti pisang atau nangka. Tapi, bila letak buah durian, dipanggil serawa. Kalau letak kekacang atau bijirin pulak, ia disebut bubur.. contoh bubur kacang dan bubur jagung.

Tak kisahlah.. janji orang kata, sendiri makan pengat, sendiri mahu ingat!! Hihi

😆😆😆


7 comments:

  1. sedapnya..ida panggil pengat pisang je

    ReplyDelete
  2. Pengat pisang ni sy kurang gemo sket.. Tp klu pisang goreng haha laju je makan 🤣🤣

    ReplyDelete
  3. Pingat pisang memang best. Cicah roti memang masyuk!

    ReplyDelete
  4. Sudah tentu sedap. Makan petang-petang bersama secawan kopi 0.. Memang perghhh.. mantap.

    ReplyDelete
  5. Orang Kedah dok KL panggil "semangkuk memang tak cukup"
    🤣🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
  6. Kita panggil pengat! Tak kisah panggil apa, makanan berunsurkan pisang semua makan hehehe

    ReplyDelete
  7. NS panggil pengat pisang..heheheh

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih