TAPAU LAUK DAPUR ASMARA

 Assalamualaikum wbt

BONDA dah masak? Tanya Pak Inche kat Iman, semalam petang. dalam telefon. Dia tahulah tu, Sk ni, kalau petang-petang, telefon ke mana, orang ke mana, sebab tu dia telefon Iman terus. Tengahari tu, Pak Inche kata nak makan Kari Ikan dan Ikan Goreng untuk makan malam. Bila Iman jawab bonda belum masak, Pak Inche kata, tak payah masak kari, cuma goreng ikan aje. Yabedabedooooo!


Selalu, jika perlu memasak pada hari kerja,sebaik sampai rumah, Sk sinsing lengan baju dulu, sediakan ramuan untuk memasak. Kadang-kadang, Sk terus jer memasak. Tapi, semalam, lupa. Boleh terus mandi pakej kemas dan berus lantai bilik air. Lega rasa bila Pak Inche kata tak yah masak karinya, nanti dia beli lauk siap kat Dapur Asmara yang dah lama tutup tu. Iman kata dah dibuka semula, dah fyp di Tik Tok.


Pak Inche beli Kari Ikan bahagian ekor sekeping. Dari tekstur isi dan rupa kulitnya, maaflah, Sk tak kenal ikan apa, hahahahahaha. Tapi, karinya sedap dan lemak betul. Sk siap hirup-hirup tau. Patutlah jadik menantu mami, hantu kari rupanya.


Sk ingatkan agar beli sambal belacan. Sambal belacannya pedas, sedap tetapi sedikit manis. Makin manislah kami yang memakannya.


Iman minta bapaknya belikan lauk lain untuk dia. Pilihan Iman, tentunya Asam Pedas Ayam. Pekat kuah asam pedas tu.


Sotong Goreng Kunyit. Sotong kalau dimasak agar berair, kan. Sotong ni, RM8. Semua sekali, termasuk sotong, RM21. Sk anggarkan ayam dan ikan tu setiap ketul berharga RM6.

Asam Pedas Ayam seketul RM6
Kari Ikan sekeping RM6
Sotong semangkuk kecil RM8
Sambal Belacan RM1

Jumlah RM21

Berbaloilah, cuba bayangkan kalau masak sendiri, dengan penatnya lagi, kan. 


Sk dah garam kunyit ikan merah dua potong, tapi nak tengok lauk Pak Inche beli, baru goreng. Lepas buka semua bungkusan lauk, buat keputusan goreng sekeping aje. Lagi sekeping, masuk bekas, simpan dalam peti sejuk. Ni pun tak habis, nasib baik ada Cik Lang tolong habiskan. Sukalah Cik Lang dapat makan ikan goreng semalam, hehehehe.


Post a Comment

11 Comments

  1. Assalamualaikum...wah, nampak sedap! jemput join GA saya https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2022/10/giveaway-contengan-cuya.html

    ReplyDelete
  2. haha, ciklang tu kucing rupanyer., ;p

    ReplyDelete
  3. Beli kedai boleh pilih lauk yang hendak dimakan.
    Hehe kerana kedai sudah buka terus Psk Inche pergi beli

    ReplyDelete
  4. Tgk rupa kari tu pun dh nampak menyelerakan oiii!!

    ReplyDelete
  5. Sambal belacan tu yang membuatkan makanan lagi sedap.. Yummy.

    ReplyDelete
  6. bersayap bonda ye bila pak inche kata takyah masak..

    ReplyDelete
  7. Berbaloi sangat tu harganya...
    Beli bahan mentah pun sesilap lagi mahal kos..

    ReplyDelete
  8. Eh, kenapa saya terliur tengok ikan goreng nan seketui tu!

    ReplyDelete
  9. Memang seronoklah kalau kata takpayah masak tu. Yabedabedoo sangat! Menyelerakan tengok lauk pauknya. Harga boleh tahan murah. Kalau sedap dan murah mesti orang selalu beli.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih