TERLAJAK RAJIN MASAK NASI MINYAK DAGING KURMAK - Alam Sari Di Tanah Jauhar

TERLAJAK RAJIN MASAK NASI MINYAK DAGING KURMAK

 Assalamualaikum...

KALAU masa BDR sebelum ini hari-hari rasa hari Jumaat, tapi sebaliknya pulak yang terjadi sepanjang bulan puasa ni. Hari-hari rasa hari khamislah pulak sebab setiap hari balik jam 3.30 petang, hihi. Bila kita pulang kerja awal dari orang lain, jalanraya macam kita yang  punya. Pukul 4 dah terpacak depan pagar rumah. Selalu, kalau balik pukul 5 tu, pukul 6 baru boleh nampak muka Iman, hehehehe.

Dah 11 hari puasa ni, memang Sk banyak memasak dari makan di luar. Tapi masak satu dua lauk jer la, kuih-muih, mee atau lauk tambahan lain Pak Inche la rajin ke pasar ramadhan. Sk sendiri belum lagi ke pasar ramadhan. Bukan tak nak pergi atau rasa suci, tapi malas nak singgah. Mungkin hari ini kot, hihihi.


Teringin pulak nak makan nasi minyak lepas berbuka nasi ayam tu jadi Sk whatsapp dalam grup menu berbuka semalam, adalah nasi minyak, lauknya daging kurmak. Pada Iman, Sk pesan rendam daging anggaran lima ketul sebesar penumbuk. Harap kali ni dia tak tersalah rendam la. Terlalu banyak stok daging dalam peti sejuk sebab Pak Inche suka membeli. Daging-daging tu, akan dipotong sebuku kecik supaya mudah cair bila dikeluarkan.

Resepi Nasi Minyak Sk

2 sudu minyak sapi
1 biji bawang besar merah dimayang
1 kulit kayu manis
2 bunga lawang
4 bunga cengkih
2 biji pelaga
2 akar ketumbar
3 daun pandan
2 sudu kismis
2 cawan beras basmathi pusa cream (dicuci toskan)
1 cawan susu sejat
3 cawan air
Garam 
1 pokok ketumbar

Cara-cara :

1. Panaskan minyak sapi, tumis kayu manis dan bunga lawang. Kemudian tumisan bawang, bunga cengkih, biji pelaga dan daun pandan hingga layu dan wangi.

2. Sementara itu masukkan beras ke dalam inner pot bersama air.

3. Dalam tumisan, masukkan susu sejat, akar ketumbar dan kismis, kacau sebentar, kemudian masukkan ke dalam inner pot.

4. Masukkan garam, kacau data, kemudian masak nasi seperti biasa.

5. Bila nasi dah masak, buka periuk, gaul nasi, kemudian letakkan setangkai pokok ketumbar, tutup periuk dan matikan suis.


Masakan kurmak atau kurma adalah antara masakan kegemaran Sk tak kiralah sama ada Kurma Daging atau Kurma Ayam. Di kalangan keluarga Sk, biasanya kami menggunakan sebutan kurmak, hahaha. Gandingan Daging Kurmak dengan Nasi Minyak memang terlajak sedap sampai makan pun boleh bertambah tau. Nampaknya tak kempislah perut sepanjang puasa ni, sudahlah makan banyak masa berbuka, sambung pulak dengan morehnya. Selagi tak tidur, selagi tu cari makanan di dapur, dah macam tikus, hehehehe. Resepi Daging Kurmak ni nanti Sk kongsikan.


Sk dah agak, Pak Inche mesti akan ke pasar ramadhan jugak. Boleh jer kan kalau nak suruh Sk masakkan Ayam Masak Merah kegemaran dia tapi beliau memang seorang yang bertimbang rasa (muntah). Bukan saja beli beras, tapi beli lauk. Portmeirion jer kena beli sendiri, hihihi.

Dua ketul ayam ni lupa nak tanya berapa ringgit. Ada bahagian peha dan dada, Sk tanya, kenapa tak ambil dua-dua peha, kan Iman suka peha juga. Dia kata, memang tinggal satu jer peha. Terus dia bagi peha tu pada Iman, dia mengalah ambil dada. Eh eh.. sejak bila pandai mengalah ni, hahaha. Kalau tak, asyik berebut peha dua beranak ni. Siapa dapat dulu nanti akan jilat peha tu supaya pihak satu lagi geli, hihi.


Haaaa.. tu takpa, beli jugak mee rebus dan bihun sup utara. Tapi tak makan pun sudahnya, bawa ke sahur. Bagus jugak, dah kering kontang otak ni memikio makanan untuk bersahur. Iman pun dah jemu makan cereal dengan susu. Sk ni pulak, apa yang ada pun boleh, biasanya kita jadi tong sampahlah, apa lagi.

Musnahlah impian nak pakai kebaya.










5 comments:

  1. Hepp..jangan putus asa la SK...sempat lagi nak pakai kebaya...lama lagi puasa

    ReplyDelete
  2. Tahniah Sk...atas kerajinan....big clap

    ReplyDelete
  3. Masak 1/2 lauk dah cukup, makanan lain kita topup, beli di bazaar hehehe.
    Takpe Sk, ada banyak hari lagi, sempat lagi nak pakai kebaya :D

    ReplyDelete
  4. Nasi minyak ni terkenal betul di kampung time kenduri kawin. kalau rewang, kaum lelaki yang masak. Sekarang ni tak tahulah apa khabarnya.... ada lagi ke dak ... tambah2 musim kobit.

    ReplyDelete
  5. IONQQ menyediakan permainan poker, domino99, bandarq, bandarpoker,aduq,sakong,perang bacarat dan capsa :D
    ayo ditunggu apa lagi
    WA : +855 1537 3217

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih