NASI AMBENG MAK YAH

 Assalamualaikum...

TAK silap, dah dua minggu Iman bercuti rehat pada Jumaat dan perlu masuk ke pejabat pada hari Ahad. Maknanya, dah dua kali Ahad, dia mengikut Sk ke pejabat, merakam waktu dahulu, bungkus sarapan dan makanan tengahari siap-siap kerana medan selera di bangunan pejabat Iman ditutup pada hari ahad. Minggu lepas, Iman tapau Nasi Ambeng di Kantin Zaini atau Warung Mak Yah. Hari ni, pun sama, jadi, Sk tumpang sekaki. Rasa macam ada tulis pasal Kantin Zaini ni, tapi dah cari tak jumpa pulak.


Nasi Ambeng Mak Yah. Hari tu masa tengah sarapan Nasi Kerabu di Warung Kak Yah, kami berborak tentang topik nama paling popular kedai makan. Mak Yah, Kak Yah dan Che Yah. Semuanya Yah Yah Yah, hahahaha. Kami meneka nama sebenar mereka mungkinkah Rokiah??? Apa Yah lagi ya?


Di pejabat, Aida selalu beli Nasi Ambeng Mak Yah. Kemudian Naza pulak cuba, Iman beli minggu lepas, dan hari ni Sk pulak ikut jejak mereka. Walaupun beli pagi-pagi tadi, Sk cuma membuka dan menikmati keenakannya hampir jam 12.30 tengahari. 

Portion nasinya cukup untuk semua lauk atau portion lauknya cukup untuk nasi. Sk selalu jumpa nasi ambeng yang nasinya berlambak tapi lauknya ciput. Kalau digaul semua, nasi jadi tawar, kalau makan sedikit-dikit nasi dengan lauk, nasi banyak lagi, lauk dah habis.

Nasi ambeng Mak Yah lengkap dengan mee goreng, sambal goreng, sedikit sambal dan seketul ayam yang dimasak rendang. Bumbu rendangnya banyak menyalut ayam, sedap makan sehingga ke butiran nasi yang terakhir, cuma perut ni macam ada lagi bahagian kosong.. hahahahaha.. hahahaha.

Post a Comment

10 Comments

  1. A ah kan. belakang tu mesti ada nama yah yah. Kira berbaloilah beli nasi ambeng mak yah ni. Kadang beli nasi ambeng mahal je lebih. rasanya kurang. huhu...

    ReplyDelete
  2. Bumbu banyak... uncle luluskan! hehehehe

    ReplyDelete
  3. dah lama xmkn nasi ambeng. suka mkn sbb byk jenis lauk ada..

    ReplyDelete
  4. Yah.... Zakiyah, Yah... Mardiyah, Yah.... Zawiyah.
    Pada Kak Amie keunikan dan keenakan nasi ambeng terletak pada serundingnya yang cukup rasa rempah, dan masam masin manisnya. Tak bestlah kalau lauk-pauk seco'et saja. Nak gaul nasi pun tak cukup.

    ReplyDelete
  5. Suka beno la tengok bumbu dia banyak. lama jugak tak pekena nasi ambeng ni.

    ReplyDelete
  6. Dia tayang Nasi Ambeng pulak dah...
    Ngences..!

    ReplyDelete
  7. Amboi, sedapnya SK! Lama tak pekena nasi ambeng...
    Belum jumpa yg betul-betul sedap kat sini.

    ReplyDelete
  8. Klaslah dibungkus dengan daun pishang

    ReplyDelete
  9. ye ke? Selalunya saya jumpa lauk lagi banyak dari nasi sampai tak larat nak makan. Makan nasi ambeng ni kalau ada kenduri je sebab portion banyak. Mungkin nama owner kedai tu sabariah haha keturunan kassim selamat

    ReplyDelete
  10. orang pompuan jaman dulu memang nama banyak yang hujungnya Yah...

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih