UDANG MASAK LEMAK CILI API

 Assalamualaikum...

HARI JUMAAT lepas, Sk buat temujanji untuk servis kereta. Masa nak buat temujanji tu, staf Perodua beritahu, jadual servis untuk minggu itu dah penuh. Cuma hari sabtu saja yang kosong. Yang ada, hari Jumaat petang. Jadi, SK pilih sesi jam 2 petang dan seperti selalu kena datang 15 minit lebih awal. Disebabkan tak mahu terkejar-kejar, Sk mengambil keputusan untuk makan tengahari di rumah. Kalau makan di luar, takut 'timing' lari, hehehe. Paling penting, boleh menjimatkan wang, kahhhh!


Masa ke kedai beli ayam untuk masak Nasi Ayam tuari, nampak udang 'offer' cuma RM37 sahaja bagi gred AA. SK terus pilih 6 ekor yang besar-besar masuk dalam plastik. Acilah, nanti masak seorang makan dua ekor. Kitorang ni, walaupun nampak suka makan udang tapi bukanlah kuat makan udang sampai berekor-ekor seorang. Iman tu paling banyak boleh makan tiga ekor jer, selalu dia cuma akan makan dua ekor. Lagilah dia bukan jenis yang makan ngap terus seekor, tapi gigit sikit-sikit. Kalau seekor udang tu, kadang sampai tiga empat kali suap baru habis.


Hidang empat ekor jer, lagi dua ekor simpankan untuk Pak Inche. Iman makan seekor jer, lagi seekor dia kata tak larat dah nak makan, sebab memang besar udang tu. Sk makan habiskan bahagian SK dua ekor, haha. Sabtunya, Sk suruh jerlah dia bawa sekali udang yang simpan untuk Pak Inche tu, nanti masak lain kali. Lagipun Pak Inche bukan minat pun masak lemak cili api ni, hihi.

Udang Masak Lemak Cili Api

Bahan-bahan :

6 ekor udang saiz AA atau udang yang besar
1" kunyit hidup kisar halus
1 genggam cili api kisar halus
1" halia (hiris jer)
1 batang serai diketuk
Sedikit air
1 kotak santan (200ml) atau secukupnya
2 asam keping
2 helai daun kunyit
garam secukup rasa
ajinomoto jika suka

Cara-cara :

1. Panaskan bahan kisar hingga cili masak, tambah air jika perlu.

2. Masukkan serai, halia dan asam gelugor, masak seketika.

3. Masukkan dua senduk santan kotak dan setengah cawan air, biar mendidih sambil dikacau.

4. Masukkan udang, masak hingga udang berubah warna.

5. Tambah satu senduk lagi santan, jika suka lebih pekat, boleh lebihkan santan.

6. Masukkan garam, ajinomoto dan daun kunyit, renihkan seketika dan bolehlah dimatikan api.


Goreng telur dadar bagi menambah selera, hehehe.


Post a Comment

5 Comments

  1. Daun kunyit tu memang menambah aroma masaka lemak cili api...sedapnyalah!

    ReplyDelete
  2. Udang besar kadang sekor pun dah cukup. Ini lauk favourite saya ni. Tapi kalau ada banyak boleh sambung ratah je :)

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih