NASI AYAM HUJAN TAK PANAS

 Assalamualaikum...

JUMAAT, hari merajinkan diri. Kalau boleh azam tahun 2022, hari Jumaat, tak mahu makan di luar. Kecuali waktu tu memang berada di luar kawasan.

Jadinya, siapa tah punya cadangan, nak makan Nasi Ayam. Lama bonda tak masak Nasi Ayam, katanya. Pagi tu, Pak Inche hulur doploh ringgit untuk beli ayam. Sk ke kedai, beli ayam saiz besar seekor, minta potong empat. Tak silap RM8+ sekilo. Ayam tu besar betul, kena RM21+, lebih 2 kilo kan beratnya. Kemudian cari timun tak ada, ada timun jepun jer, dah timbang kena RM3+, baru nampak timun Malaysia kat sebelah sana. Selalu dia letak sebelah sini. Tak apalah, timun Jepun, lawa sikit dalam gambar, kahhhh.

Tu takpa, salad pun tak nampak. Memang tak ada, selalu ada jer dalam peti sejuk dia. Ada Baby Romance Salad ke apo nama dia, dah siap pek, RM2.50. bolehlah.. tak best makan nasi ayam kalau tak ada salad. Sudahnya, umpama kita dapat voucher Aeon RM100, pergi shopping barang dapur, capai itu capai ini, jumlahnya RM300, kahhhhh. Padahal, boleh je pilih ayam yang comel dan tak payah bertimun salad bagai.

Iman kata, eh.. bonda masak Nasi Ayam Hujan Panas ke? Taklah, Iman, letak warna kuning sikit jer biar nampak seri.


Nampak tak, besar betul ayamnya. SK cuma masak dua bahagian peha sahaja, yang lain simpan. Nasib simpan sebab dah ada orang pesan, nanti masakkan lagi nasi ayam. Sedaplah tu, kannnn.


Ayam Iman, kita goreng sekejap. Dia makan separuh, separuh lagi buat bekal.


Pak Inche, ayam rebus laaa. 


Sk simpan kaki ayam untuk buat sup nasi ayam. Simpan punya simpan, tak jugak masak nasi ayam, lama-lama jadi banyak.


Nasi Ayam Hujan Tak Panas, hehehe. Masak nasi ayam memang senang, tapi lecehnya, ayam nak direbus dulu, baru boleh masak yang lain. Sk rebus ayam dan masukkan kaki-kaki ayam dalam pressure cooker selama 20 minit, hasilnya ayam empuk dan lembut, kaki pun lerai dari tulang bila masuk mulut.

Nasi Ayam Stail Sk
(untuk 3 - 4 orang makan)

2/4 ekor ayam (Ayam potong empat, ambil dua bahagian sahaja)
Seketul besar halia dipecahkan

Masukkan ayam dan halia ke dalam periuk, masukkan air sehingga ayam tenggelam, rebus 20 minit atau sehingga ayam empuk.

Sediakan bekas besar, letakkan air berais. Masukkan ayam yang telah direbus untuk menghentikan proses memasak. 

Toskan ayam,

Bahan perapan ayam :

2 sudu minyak bijan
4 sudu kicap cair
1 sudu sos tiram
2 sudu madu

Kacau rata semua bahan kemudian curah pada ayam yang telah ditoskan hingga rata, ketepikan.
Lebihan bahan tu, campurkan satu senduk air rebusan ayam, ketepikan. Ini ialah kicap nasi ayam.

Nasinya...

3 pot beras cuci bersih, toskan
4 pot air rebusan ayam
1 kiub pati ayam/ serbuk pati ayam
Garam secukup rasa
1 kulit kayu manis
1 bunga lawang
4 bunga cengkih
2 biji buah pelaga
2 helai daun pandan disimpul

Masukkan semuanya ke dalam rice cooker dan masak seperti biasa.
Bila nasi kering, percikkan sedikit pewarna makanan jika suka. Tutup periuk, biar sepuluh minit, kemudian kaup balik perlahan.

Taburkan dengan daun bawang dan daun sup semasa menghidang.

Sup Ayam...

Tambahkan sup bunjut, kiub pati ayam dan garam secukup rasa.
Masukkan kaki daun bawang dan daun sup.

Sambal

9 tangkai cili hidup
5 ulas bawang putih
4 sudu gula
sedikit garam
2 senduk air rebusan ayam
2 sudu cuka 

Kisar cili dan bawang putih, masukkan dalam periuk bersama bahan lain.
Masak hingga mendidih.

Hidangkan bersama salad, timun dan tomato.

Post a Comment

6 Comments

  1. Sedapnyaaaaa...nasi ayam...lama x makan nasi ayam...SA x suka ayam yang di goreng.SA suka yang di steam...hehehe

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak masak nasi ayam... nak kena buat juga ni, tak tahan tengok sedap bangat ni nasi ayam SK hihi...

    ReplyDelete
  3. Tak panas? Oooo....mendung la ni? hehe

    ReplyDelete
  4. sama la macam kita...sangat terer membiakkan kaki ayam, hati ayam, pedal ayam dan leher ayam

    ReplyDelete
  5. Timun jepun cantikkan SK. Rangup jew...bijinya pun comel.

    ReplyDelete
  6. boleh masuk menu untuk minggu ni. hehe

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih