MANDAI KULIT CEMPEDAK - Alam Sari Di Tanah Jauhar

MANDAI KULIT CEMPEDAK

 Assalamualaikum...

LEBIH seminggu berlalu, baru teringat bahagian kulit jerami cempedak yang berendam air garam terperam dalam botol bawah meja. Itupun sebab buka notification di fb, ada komen masuk di posting minggu lepas tentang proses membuat mandai. Ada yang tanya, dah digoreng ke, mandainya?

Dah siap goreng untuk makan malam. Ibu kata, goreng macam kita goreng ikan kering jer, tapi Sk masukkan juga bawang serta cili padi. Memang rasa dia sama macam ikan kering cuma agak liat atau chewy gitu. Kalau nak rangup, lain kali boleh hiris lebih nipis dan goreng garing-garing. Sedapppp tau makan begitu saja dengan nasi.


Panaskan lauk Asam Pedas Ikan Pari. Pak Inche tak berani cuba makan mandai, sama macam Iman. 


Telur dadar wajib ada sebab tak ada ikan goreng, hehehehe.


Entah bila tahun la akan habis mandai ni.. yang makannya seorang aje pulak. Rumah ibu pun banyakkkkk, ibu kata simpan bertahun-tahun pun boleh aje.




6 comments:

  1. First time dengar mandai ni. Cambest digoreng dengan bawang dan cili. itulah kan, kalau sorang je makan lambat nak habiskan. okay jugaklah boleh simpan lama.

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka yang versi garing.Perah dulu airnya hingga kering & siatkan nipis-nipis,baru goreng..syok

    ReplyDelete
  3. Pernah tengok orang update kat blog cuma x pernah makan...rasa nak mencuba tapi mana plak nak cari kan

    ReplyDelete
  4. Kulit cempedak banyak biasanya buang aje
    tak pernah buat mandai

    ReplyDelete
  5. Sedapnya mandai. Saya biasanya memandai jew masak mandai dengan tempe, tambah ikan bilis dan kacang panjang. Bubuh cili padi juga. Pandaikan memandai hihhiii.

    ReplyDelete
  6. Macam menarik mandai tu .. Baru kutahu...

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih