CATATAN PERJALANAN VAKSINASI DOS PERTAMA - Alam Sari Di Tanah Jauhar

CATATAN PERJALANAN VAKSINASI DOS PERTAMA

Assalamualaikum...

DIA punya tajukkkk... catatan perjalanan tu 🤭. Ialah, mana tahu, kan.. makin purba ni, semakin hilang ingatan, jadi sebelum kita lupa, kita catat dulu.. hihi. Sebenarnya, Sk ni agak kurang ambil endah tentang hal vaksin ni. Faktor usia ke.. macam tak kisah hal sekeliling. Janji blog update, kahhhh. Yang tukang ingat semua, Iman la. Risau nau nau maknya tak vaksin. Bapak eh dah lepas, maknya tak dapat-dapat tarikh. Selalu suruh Sk update di My Sejahtera dan tengok hari-hari. Sk cuma buka MS ni kalau nak daftar masuk di mana-mana premis je, selain tu... yassalammmmm..

Tetiba Rabu lepas, nampak ada sms masuk. Itupun pasal nak tengok grup pejabat, kalau tak, memang lambat la nak belek handphone. Sk klik, sms minta semak status vaksin di MS. Eh, dah dapat ke? Pak Inche pun teruja tengok sama-sama. Temujanji 3 Ogos, ngam-ngam tiga hari untuk mohon cuti tahunan.



Tengok orang siap beli baju untuk vaksin. Sk tak terfikir langsung benda ni. Fikir, pakai aje t-shirt dengan handsock.. mudah dan cepat. Sejak pkp ni, macam membazir jer beli baju. Baju yang ada pun semua dah bau almari. Bak kata, Blogger Aku Ain Kau Siapa, agaknya tudung-tudung semua ingat tuan dia dah free hair 😂😂😂


Sebab sarapan dulu kat BBU, sampai kat PPV orang dah ramai. Midvalley Mall Southkey ni baru sahaja dijadikan PPV jadi bagi mereka yang datang minggu-minggu sebelumnya berbaris panjang katanya. Mujur masa Sk ni, dah disediakan kerusi. Tapi, masa ni dah macam main kerusi beracun la pulak, apabila sebaris demi sebaris kena bangun bergilir, berpindah tempat 😆


Dah ke depan lagi, sikit lagi baru masuk ke PPV. Syukur ditempatkan di Midvalley ni, sejuk. Yang bestnya lagi, kemudahan parkir semua dalam satu bangunan. Ada eskelator dari parkir terus ke aras tiga di mana tempat dijadikan PPV. 


Stesen pertama, di sini suhu badan diambil dan diberikan nombor giliran. Dapat nombor 0237, maknanya orang yang ke 237 la kannn. Nombor tu pun dah siap cetak dan dikepil dengan borang, diserahkan pada kita, terus dibawa ke tempat duduk disediakan untuk mengisi borang.


Masa isi borang ni, Sk dah berada di stesen kedua. Ada 30 kaunter disediakan. Di stesen 2 ni, mereka akan sahkan kad pengenalan, maklumat peribadi dan kategori pekerjaan serta mengemas kini My Sejahtera. Sambil-sambil menunggu giliran, Sk berfikir tentang 'Kerajaan Gagal' yang telah membelanjakan RM3.5J bagi membeli vaksin yang mencukupi untuk rakyat Malaysia (sumber). Melihatkan kemudahan di PPV, upah sukarelawan dan lain-lain perbelanjaan, senangnya menuduh 'kerajaan gagal' sedangkan ramai di kalangan kita, jangankan nak menjaga rakyat 38.5 juta ni, nak jaga keluarga tiga beranak pun belum tahu lulusnya. Sedih 😭


Stesen 3, masa ni mereka akan sahkan pengakuan kita, betul ke sanggup terima 'cip' ni masuk dalam badan kita 🤣. Haaa.. masa ni baru diberitahu ya, kita akan diberi vaksin jenis apo.  Di stesen ini juga kita akan ditanya tentang latarbelakang kesihatan atau pengambilan ubat-ubatan.


Akhirnya, sampai ke Stesen 4 di mana di sinilah kita akan dimasukkan cip ke dalam badan kita.. kahhhhh. Tak masuk akal betul siapa yang percaya pasal cip ni. 


Sk penerima vaksin Sinovac. Sebelum disuntik, pegawai bertugas menunjukkan vaksin sinovac dalam botol kaca jernih. Jernih cecair vaksin tu. Di sini jugak kena serahkan Kad Pengenalan dan buat pengakuan bahawa kita adalah makhluk sebenar dalam kad pengenalan tu dan makhluk sebenar juga sebagaimana yang didaftarkan dalam MS, bukan penyamar 😆


Picagari yang mengandungi vaksin sinovac. Oh, dua puluh tahun lagi, kalau blog ni masih hidup, kot ada yang tertanya, untuk apa vaksin ni? Vaksin ni untuk mencegah kita dari dijangkiti virus covid 19 yang boleh membawa maut. Gitulah ceritanya. Picagari yang mengandungi vaksin sinovac tu kemudian disuntik di lengan sebelah kiri Sk. Ni kalau tak tulis taip, takut jadi macam Abang Jamil, lupa mata kiri ke.. mata kanan yang ditampal 😂
Siapa tak kenal Abang Jamil, tak dapek den nak menolong 🤭


Selepas disuntik, kita ditunjukkan bukti dah kosong ya picagarinya. Semua vaksin dah dimasukkan ke dalam badan. Tapi serius la, langsung tak rasa jarum tu masuk walaupun tengok dengan mata kepala sendiri dia masuk. Hari tu tercucuk jarum peniti pun satu lorong dengar Sk menjerit 🤣🤣🤣


Fakta jenis-jenis vaksin untuk ulangkaji. Nak tunggu Johnson & Johnson.. lambertttt lagik.


Stesen 5, stesen terakhir, kiranya masa ni siapa yang alah awal dengan vaksin ni, dia boleh kesan la. Di sini jugak data MS kita akan dikemas kini lagi. Borang tadi tu bersama nombor giliran dia pulang balik, tu kena bawa datang semula semasa temujanji suntikan dos kedua.


Walaupun datang seorang, jangan risau, boleh minta bantuan sesape yang tak dikenali untuk ambilkan gambar di photobooth yang disediakan kecuali anda seorang yang terlalu paranoid. Haaa.. bukan tak paranoid tapi takkan nak redho aje takde gambar kat photobooth ni kannn... Tawakal ajelah.


Nahhh.. Ret uiii... Lupa betul nak tayang gambar Nasi Kerabu Kak Yah yang dibeli semasa balik dari vaksin... Pelik betul entri nasi kerabu tapi tak ada gambar nasi kerabu, hahahahahaha.

Burppp.. Syukurrr.. Alhamdulillah 🥰



























8 comments:

  1. Semoga sihat-sihat sahaja selepas ini.

    ReplyDelete
  2. Wah! Panjang catatan perjalanannya kali ini. Moga baik-baik saja. Dapat Sinovac ye.

    ReplyDelete
  3. Kann Kak, buat kenangannn di sini.. nanti akan datang anak cucu ke cicit baca, Ooo atuk dapat vaksin hahahaha

    ReplyDelete
  4. Trevolog vaksin...jauhnya macam merentas negara oooo....hahaha
    Apapun tahniah warga Sinovac

    ReplyDelete
  5. Saya haritu nak tgk botol pun dia tak bagi..huhu

    ReplyDelete
  6. Uish lengkap gambar dia. Aien tak sempat nak tangkap sana tangkap alih-alih dah siap. Haha

    ReplyDelete
  7. Tahniahhhhhh..Tahniahhhh..comel sarung tangan dan mask ituuu

    ReplyDelete
  8. Seronok baca pengalaman orang kena cucuk. Kut ada yang tulis dia pengsan lepas kena suntik. Alhamdulillah tiada pula saya baca yang pengsan lepas kena suntik.
    Jaga diri.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih