JALA JELITA PENGUBAT RINDU - Alam Sari Di Tanah Jauhar

JALA JELITA PENGUBAT RINDU

Assalamualaikum...

SEBENARNYAKAN... Walaupun orang nampak kita makan sedap-sedap, orang tak tahu, apa ada dalam hati Sk ni. Selalu jer teringat adik-beradik, ibu abah. Terbayang zaman kanak-kanak, sekeluarga berkumpul menikmati hidangan yang ibu masak. Walaupun kalau ikan seekor kena bahagi dua, malah kalau ikan potong-potong tu pun bahagi dua, ikan sardin tu pun kalau ibu masak kena belah dua, itulah yang paling nikmat dan menjadi kenangan. Hurmm.. bila makan sesuatu tu mesti teringat, tapi apakan daya kan. Dulu, selalu berbual dengan seorang kawan Sk, kan bagus kalau kita semua berada pada tahap umur tu aje, tak payah ada yang berhijrah ke tempat lain, tak payah ada yang kahwin, tak payah ada yang 'pergi tak kembali', duduk setakat tu jer la kita punya umur 🤭 padahal masa tu kemahen ko pun dah pandai berpakwe-pakwe.. kahhhh.


Semenjak dua ni asyik masak roti jala. Tetiba teringat nak bagi pada akak Sk yang jauh di mata. Takkan nak kirim di angin lalu lalu kita gunakan segala kemudahan di hujung jari katanya.  Kakak Sk ni banyak berkorban masa arwah abah sakit dulu. Itu yang Sk nampak la, masa tu Sk baru Tingkatan Satu. Lepas tamat SPM, Along terus bekerja. Dalam usia yang muda dah menanggung keluarga bersama ibu. Abah dah tak boleh bekerja sebab uzur.

Sebenarnya, setiap kali makan kfc, Sk mesti teringat dengan Along. Dulu memang kelakar la, tapi bila diingat kembali, perasaan sayu dan rindu datang menderu. Along belanja kfc, masa tu bulan puasa. Kami naik bas ke bandar dan balik tu baru pukul 3 lebih macam tu, malu giler bau kfc satu bas 🤭


Disebabkan terlalu teringat pada kfc yang Along belanja lebih tiga puluh tahun lepas, Sk pun teringat nak belanja Along, Roti Jala Jelita. Alhmdulillah.. Allah swt permudahkan urusan Sk pagi semalam, Sk cari-cari penjual roti jala di Melaka dan ditemukan dengan seorang seller tapi bila Sk mesej dia, rupa-rupanya dia dari Jasin dan agak jauh untuk hantar ke tempat Along.


Bagusnya, penjual roti jala ni ada grup komuniti sendiri, mereka akan pas pada rakan seller lain kerana sentiasa berpegang prinsip pada rezeki aturan Allah swt. Jadi, Sk dihubungi oleh satu seller lain atas bantuan seller dari Jasin tadi. Dia bersetuju untuk menerima tempahan Sk walaupun hantar petang hari yang sama. 


Terubat sedikit rindu di hati walaupun hanya dengan roti jala. Set roti jala ni didatangkan bersama Kari Ayam. Along kata, sedap dan lembut roti jala, kuah kari pun pekat dan sedap.

Kepada pembaca sekitar Bandaraya Melaka, jika nak rasa teringin nak makan roti jala jelita ni tapi malas pulak nak mengadunnya, bolehlah hubungi seller di bawah ya. Memang tip top servisnya, terima kasih Cirah.

Jala Jelita By Cirah
0125976947









10 comments:

  1. Banyak agen rupanya ye Jala Jelita ni hahaha...
    Aritu klu x dek nak bagi sislin, memang x tau pun pasal jala jelita ni

    ReplyDelete
  2. Batu pahat ada agen tak..aduh boleh juga hantar ke keluarga.

    ReplyDelete
  3. Thn lepas viral kek marble jelita.Sekatang jala jelita..Memang cantik hasil & kreatif betul mereka yang berniaga

    ReplyDelete
  4. Mesti kakak SK tersenyum dapat kiriman ni kan?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, semoga SK dimurahkan rezeki. Rindu nak makan roti jala, sedap tu makan dengan kari hehe

    ReplyDelete
  6. Aduhai! Mata masuk habuk bila baca bab zaman kanak-kanak dulu tu... emak kita kalau masak mesti lebihkan kuah. Kalau lauk, mesti seorang sepotong sama ada ikan atau ayam. Siap dibahagia sama rata dalam pinggan. Yang boleh tambah hanya nasi dan sayur.Oh! Emakku sayang!

    ReplyDelete
  7. Memang jelita roti jala si Cirah ni

    ReplyDelete
  8. Trending sekarang ni roti jala pelbagai corak dan warna . Kreatif

    ReplyDelete
  9. Jala jelita sekarang memang trending...mana- mana ada je yang buat bisnes...nak plak ada kawan opis yang buat...memang dia buat tu...wallawey...geram...cantik sampai syg nak makan...

    ReplyDelete
  10. Jelita sungguh pemilihan warnanya.. hehe..

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih