LONTONG 11 ZULHIJJAH - Alam Sari Di Tanah Jauhar

LONTONG 11 ZULHIJJAH

Assalamualaikum...

KEMBALI bekerja dari rumah hari ini selepas bercuti panjang empat hari. Ahad dan Isnin, kami diberi cuti berjadual dan semalam, Sk mengambil cuti kecemasan kerana tak dapat memberi komitmen. Dapatlah mendobi dua trip pakej menjemur tengah panas. Sambil tu, Sk masak Kuah Lodeh dan Rendang Daging. Masak tu bukan apa, semua bahan dah beli, kan. Selain lodeh, Sk buat juga serondeng kelapa dan wajib buat sambal cengeng.


Sebelum makan, ambil gambar dulu tapi rasa macam ada yang kurang tapi tak diendahkan. Makan jugak dengan penuh berselera. Ialah, sejak BDR ni, dah jarang makan lontong. Kalau kat pejabat, bersepah orang jual lontong pagi-pagi.


Dah selesai makan, dah selesai berkemas dapur, baru terpandang serondeng kelapa dalam tipuware. Adeiii.. sabar ajelah. Dahlah bukan selalu rajin nak buat serondeng ni.


Bagi menghilangkan ralat, kita ulang makan nasi impit dengan serondeng, khassss 😅
Nasi impit tu, Sk beli yang dah siap di Kedai Runcit Hj ASK. Sebab sepatutnya nak ambil nasi impit kat rumah Angah lepas Iman habis kelas, sekali kelas Iman bersambung sampai pukul 6. Tu yang beli jer kat kedai terus. Ni kali kedua Sk beli nasi impit siap, sedap dan lembut jer nasinya tu.


Lontong lagi masa makan malam. Dan pagi tadi pun sarapan lontong. Puasss nau nau makan lontong kali ni. Yang kesiannya Pak Inche la.. terpaksa makan rendang dengan tosei sebab suami seller yang Sk order ketupat palas tu masuk wad sebab darah tinggi naik. Hari tu patutnya dia hantar ketupatnya hari isnin tapi kan Sk balik kampung. Ni, dia pulak la ada masalah. Semoga diringankan kesakitan suaminya dan cepat sembuh, Aminn Ya Robbal Alamiiinnn.






6 comments:

  1. Kita plak teringin nak lontong adoiiii

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Gabungan mantap. Lontong dengan rendang malatoppppp.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya serondeng ..
    Lima kali mentong pun takpa ni...hihihi

    ReplyDelete
  4. Sedap lontong makan dengan serunding kelapa. Saya pernah sekali ke Daik Lingga, beberapa hari di sana, hampir setiap hari saya sarapan lontong di sana. Sedap..

    ReplyDelete
  5. Sama menu lontong.. tapi... xdak seronding kelapoooo tu ha... Salam Aidiladha.. masih belom terlambatttt.. hehe

    ReplyDelete
  6. Rindunya lontong! Dapat makan lontong dengan kuah lodeh time balik Malaya jew heheheheee.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih