PULUT MANGGA PULUT DURIAN - Alam Sari Di Tanah Jauhar

PULUT MANGGA PULUT DURIAN

Assalamualaikum...

SABTUDAY datang lagi. Hujan dan gelap pagi ini walaupun jam dah pukul 10 pagi. Sekarang dah jam 2 petang tapi sang matahari masih tidak mahu muncul. Mungkinkah hujan akan turun lagi, petang ini. Apapun, hujan atau panas, kita masih tetap kena berkurung. Belum boleh berkebaya lagi nampaknya. Apa tidaknya, orang lain jogging di taman, Sk jogging di dapur πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†  


Akhirnya, terjadilah kejadian pulut hijau kuning di Alam Sari Tanah Jauhar. Tiru menu dari dapur Kak Amie di LD dan Ummi Cella di KL. Hijau kuning tu, sebab pulutnya hijau, mangganya kuning. Tapi, Sk buat pulut dwiwarna. Lepas baca entri Kak Amie semalam, Sk macam kena rasukan. Terus tinggalkan laptop dan ke dapur membongkar laci. Mana pulak pulut sekilo yang dibeli tempohari. Dah menyorok dalam-dalam rupanya.



Terus Sk keluarkan, cuci dan rendam dalam besen kecil. Minggu lepas, Pak Inche ke NSK beli mangga besar tiga biji. Dua biji dah dikupas dan dihiris tapi belum habis dimakan dalam peti sejuk. Ada sebiji yang belum dikupas jadi bolehlah Sk buat pulut mangga dengan taburan mangga yang didadu keliling pulut. Tapi, Sk tak buat sos pekat-pekat, jadi tak dapatlah bentuk bintang macam Kak Amie πŸ˜† Malam tadi, jam 11 malam, tiga beranak mengadap pulut mangga hijau kuning selepas tiga jam baru menolak mangkuk Soto Ayam 😜


Ni.. Pak Inche pulak melayan pulut dengan durian. Enak sungguh nampaknya beliau menyuap pulut yang digaul dengan isi durian dengan tangan. Dah rupa orang makan nasi. Pak Inche asyik tanya, kenapa pulut warna hijau. Macam hari tu la, dia asyik tanya kenapa buat roti jala warna-warni πŸ˜† Dulu pernah, Sk masak Nasi Hujan Panas, pun dia bising kenapa berkaler-kaler.. skema.. tak hipster langsung pakcik seorang ni πŸ˜‚

Resepi Pulut ni Sk ikut tips yang dikongsi Ummi Cella iaitu merendam pulut semalaman. Disebabkan Sk mula rendam tu tengahari dan mula mengukus pukul 10 malam, kira cukuplah anggaran semalaman tu, kan. Namun, untuk resepi santan, Sk gunakan resepi DI SINI, tapi Sk ikut cara yang diajar Ummi Cella bagi mengelakkan pulut cepat basi iaitu dengan mengukus semula pulut yang telah diarung dengan santan tanpa menutup tudung pengukus. Memang betul, pagi tadi bangun tidur pun pulut masih okay dan Sk mengukusnya lagi sekali tanpa menutup tudung pengukus. Sampai sekarang pun pulut masih elok seperti baru dimasak. 


Makan dengan Serunding Daging pun sedap sangat πŸ˜†. Punyalah sayang dengan pulut-pulut yang melekat di daun pandan tu, dengan daun-daun Sk masuk dalam pinggan. Koreklah semua pulut tu bagi bersih, hihi. Ni makan tadi pagi-pagi sorang-sorang. Pukul 10 boleh pulak sarapan Soto Ayam tiga beranak pulak. Yassalammmmm...




8 comments:

  1. Lama tak nampak pulut hijau tu. Rare sangat.

    ReplyDelete
  2. Tahniah..akhirnya pulut tu selamat juga dikukus.Pukul 10 malam wak...mengukus pulut!

    Memang cerah mata pandang warna hijau tu..hihihi..

    ReplyDelete
  3. ok esok nak buat pulut doyan la hehhee..doyan dah ada cuma x tau jadi ke x pulut nya nnt :D

    ReplyDelete
  4. Wooooo! Singgah sini malam-malam rasa nak cari saki-baki beras pulut. Rasa nak buat lagi, tapi mangga habislah pulak! Tak apalah, jamu mata dan jamu selera di sini saja.

    ReplyDelete
  5. Menarikkknya tengok pulut mangga Sk tuuu! Nak nak warna pulut ijoooo tuuuu, menyerlah bethol hahahaha

    ReplyDelete
  6. Saya teringin juga nak merasa pulut durian, tapi masih belum berkesempatan. Tak tahu rasanya bagaimana. Pulut dan nasi durian dah biasa saya makan.

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam
    Sedapnye, lama tak mkn pulut

    ReplyDelete
  8. Nak pulut mangggaaaa la plak skrg niii...

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih