UDANG MASAK LOMAK CILI API VS KARI IKAN TERMENUNG - Alam Sari Di Tanah Jauhar

UDANG MASAK LOMAK CILI API VS KARI IKAN TERMENUNG

 Assalamualaikum...

DAH beberapa hari Iman minta masakkan lauk Udang Masak Lomak Cili Api. Tapi, Sk bilang, habiskan lauk-lauk yang ada dulu. Jadi, setiap waktu tengahari, cuma makan lauk-lauk yang dipanaskan. Bila malam pulak, dah masak lauk permintaan bapaknya, lupa pulak nak masakkan lauk kegemaran anaknya 😆

Jadi, hari ini, Sk bercadang nak masakkan lauk permintaan Iman petang-petang. Pukul 12, Pak Inche ajak keluar tapau lauk untuk makan tengahari. Sk bukan tak kenal perangai Pak Inche, nak tapau lauk, mahu tiga empat kedai dia pergi. Dia kata, nak cari lauk kari-kari. Hurmmm.. malas pulak nak keluar, terbayang nanti akan singgah ke sana.. ke siniiii.. jadi, Sk kata, kalau nak kari, boleh je masak, tak payah tapau di kedai, hihi.


Kebetulan pulak,  Kak Amie di LD dan Emak Cella di KL masak udang jugak hari ni ya, memang sejiwa betul, hihi. 

Antara sebab Sk asyik bertangguh memasak masakan kegemaran Iman ni, kerana Sk kehabisan stok kunyit hidup. Dapat Sk bayangkan muka kecewa Iman kalau mengadap lauk kari lagi hari ini. Jadi, Sk nekad jer la, masak lomak cili api guna serbuk kunyit sahajo 🧑‍🍳. Udang tu pun, beli di pasaraya dalam taman aje. 

Udang Masak Lomak Cili Api

15 ekor udang saiz sederhana
2 batang serai diketuk
21 biji cili api 
1/2" halia
3 hiris lengkuas
1 sudu serbuk kunyit
2 asam keping
1 1/2 cawan air
1 cawan santan pekat
3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
Ajinomoto jika suka

Cara-cara :

1. Kisar halus cili api, lengkuas dan halia. Masukkan ke dalam periuk bersama serai dan panaskan hingga cili masak. Jika agak kering tambahkan sedikit sedikit air.

2. Bila cili cukup masak, tambahkan serbuk kunyit dan air, biar mendidih. 

3. Masukkan udang, santan dan asam keping, sentiasa kacau sehingga udang masak dan kuah mendidih.

4. Masukkan daun limau purut, garam secukup rasa dan ajinomoto. Boleh matikan api.

Selalunya kalau masak lomak udang ni, Sk suka masukkan kacang buncis, tapi tak ada stok, nak ke kedai banyak pulak cekadaknya, jadi udang solo sajalah nampaknya. Lepas Pak Inche bangun dari meja makan, Iman tanya, boleh tak kalau dia habiskan tiga ekor udang yang berbaki dalam mangkuk. Nak tambah nasi jugak, katanya. Haaa.. tu dia kalau dah dapat lauk kegemoran 😅


Kari Ikan Termenung untuk Pak Inche. Beli ikan empat ekor, dua ekor masuk dalam kari, dua ekor perap garam kunyit, seekor sahaja yang digoreng, lagi seekor kita goreng tengahari esok. Ikan dalam kari pun ada seekor lagi, punnnn esok kita panaskan untuk makan tengahari. 

Kari Ikan Termenung

2 ekor ikan termenung (kembung)
1 bawang besar merah dimayang
2 bawang putih dimayang
1/2" halia dihiris
1 kulit kayu manis yang kecil
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun kari
2 sudu rempah kari ikan
Air secukupnya
2 asam keping
Garam secukup rasa
Ajinomoto jika suka

Cara-cara :

1. Panaskan sedikit minyak, tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, biji pelaga, bawang dan halia hingga layu.

2. Masukkan daun kari dan rempah kari serta sedikit air, tumis hingga pecah minyak. Tambah air sedikit dan tumis lagi hingga pecah minyak beberapa kali.

3. Tambah air secukupnya, masukkan asam keping dan ikan. Masak hingga mendidih dan ikan masak.

4. Masukkan garam dan cap cap cap ajinomoto.

Macam udang jugak, ikan pun solo jer dalam kari. Tomato ke.. bendi ke.. semua tak masukkan sebab tak ada, hihi. Tapiiiiii...


Sambal belacan dan ikan goreng jangan tak ado... Boleh jadi amukan 😂😂😂 Macam Sk beritahu tadi, goreng ikan seekor sahajo. Iman kata, dia tak nak ikan goreng, nak makan udang semato.. Jadi, ikan goreng ni memang semua Pak Inche punya la. Sk boleh jer hidup tanpa ikan goreng.. lalalalala.







7 comments:

  1. Sedapnya udang masak lemak tu.

    ReplyDelete
  2. Lama pulak rasanya x mkn udang masak lemak.. sedap lawan dgn sambal belacan 😋😋😋

    ReplyDelete
  3. sedap menu2 tu...kalau makan dgn nasi panas2..lagi menambah ni

    ReplyDelete
  4. Nampak sedap menu2nyer.Syu esok baru plan nak buat masak lemak. Tapi masak lemak lala jelah😋

    ReplyDelete
  5. masak lemak cili padi memang favourite. masak laa ayam ke, ikan ke, daging salai ke.. mmg semua favourtie. tapi kalau dapat menu udang memang lagi best, manis2 udang tu wallah!

    ReplyDelete
  6. Kalau Pak Inche nampak kari udang,satgi dia request kari pula,mau nangis Iman..hihihi

    ReplyDelete
  7. Okeh esok nak buat kari ikan termenung plak la..nak pi pasar besar esok carik lauk skit...

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih