MAKAN-MAKAN DI SUATU PETANG - Alam Sari Di Tanah Jauhar

MAKAN-MAKAN DI SUATU PETANG

Assalamualaikum...

AGAKNYA duduk di rumah pun kena pakai pelitup muka separuh jugaklah. Sekejap-sekejap selongkar apa yang ada di dapur yang boleh dimakan. Tak macam di pejabat. Tak ada rasa nak mengunyah sebab malas nak buka face mask. Kalau ada kawan yang hulur kuih pun, cakap tak nak sebab malas nak buka face mask 😅

Sehari sebelum tarikh temujanji vaksin Sk, merupakan giliran vaksin bagi Cik Ani. Rasa macam Sk ada cerita yang Sk tolong jagakan Zulaikha sementara mamaknya mengambil vaksin. Petang tu, semasa nak datang ambil Zulaikha, Cik Ani bawakan ayam goreng dan sosej gunting. Inilah pertama kali kami makan sosej goreng celup tepung tu. Alaaa.. macam Sotong Raja dan Ayam Gunting tu la. Sedap pulak, macam tak boleh berhenti capai masuk mulut 😜


Jadinya, Iman ajak Sk cari gerai sosej atau di bawah jenama Ali Fried Chicken tu yang terletak di Mutiara Pulai. Harga sebatang sosej RM4, kalau beli tiga RM10. Sosejnya dicelup dahulu dalam campuran tepung sebelum digoreng tenggelam. Kemudian digunting-gunting sebelum ditaburkan serbuk perisa dan serbuk lada. Kalau nak pedas, lebihlah serbuk ladanya. Haaaa.. berasap telinga, nak pedas sangat, kan 😅


Sebelum tu, singgah dulu Bakers Cottage beli Tart Telur Macau ni. Memang tart ni paling kerap la Sk beli. Pastri yang berlapis-lapis dengan inti telur ni memang kegemaran sejak berpuluh tahun, tak pernah jemu. 


Iman buatkan Jus Tembikai Susu. Rajin, kan? Rajin la sangat.. ni guna Susu Pekat perisa tembikai susu keluaran Saji tu la. Memang rasa dia sama macam tembikai susu dan tak ada rasa pengawet. Tapi, susahnya nak dapat susu tu...yang ni pun Sk beli masa balik kampung hari tu.

Di kesempatan ini, Sk bermohon kepada para pembaca untuk mendoakan keafiaatan buat Cik Ani sekeluarga yang dijangkiti virus Covid 19.  Cik Ani dah vaksin dos kedua tapi belum melewati tempoh 14 hari, manakala Che Li baru dapat dos pertama. Zulaikha baru 5 tahun. Sejak tahun ini, semakin ramai kawan, saudara mara dan kenalan yang dijangkiti virus ini. Kali ini, keluarga Sk sendiri melalui pengalaman yang pahit ini. 

Allahu 😓


4 comments:

  1. Nampak sedap plak air tembikai susu tu...rasa macam lalu2 kat tekak je..tapi SA x minum ais plak...allahu semoga Cik Ani sekeluarga diberikan kesembuhan segera...amin...

    ReplyDelete
  2. Baru nak puji Iman...dah pwcah pula rahsia...hihihu
    Semoga keluarga Cik ani dimudahkan urusan & dikurniakan kesembuhan.
    SK..
    Belikan Cik Ani kapsul habatussada ...
    Saya hr tu beli jenis minyak sbb nk cepat diserap...jenis serbuk pun ada..in sha Allah baik untuk parnafasan..

    ReplyDelete
  3. Semoga Cik Ani sekeluarga kuat semangat dan segera pulih kesihatan beliau sekeluarga. Aamiin.
    Memang berhanto sosej macam tu. Susah nak stop ngunyah. Sedapnya.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih