RESEPI ASAM PEDAS TELUR MAYONG YANG MUDAH DAN SEDAP - Alam Sari Di Tanah Jauhar

RESEPI ASAM PEDAS TELUR MAYONG YANG MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum...

SUNYI sungguh hari ni bila Pak Inche dan Iman masing-masing dah keluar ke pejabat. Bila sunyi dan bosan, mulalah asyik nak makan. Pagi-pagi Sk dah panaskan Nasi Beriani Tokma ada baki lagi sebungkus nasinya tapi lauk tak ada. Tapi (tapi lagi😆), ada baki lauk Sambal Daging masak hari tu. Jadi, pagi ni Sk sarapan Nasi Beriani Sambal Daging. Tinggal kenangan aje la sebab malas nak tangkap gambar 😜

Lepas sarapan, tunggu jugak apa-apa maklumat yang dikemaskini dari grup whatsapp kolej. Senyapppp... Sejak bos kecik berhenti, dah tak ada lagi ucapan alu-aluan dan kata-kata nasihat pagi-pagi. Masing-masing faham kerja masing-masing. Yang pasti minggu depan tentunya jadi hari yang paling sibuk buat warga kolej kerana lebih 10 batch akan dipanggil mengikuti kuliah secara camp based. Mujur ada pengalaman masa bulan Februari lepas yang berjalan dengan lancar dan jayanya. Harapnya kali ini juga tiada masalah di kala kes masih tinggi rekod hariannya terutama di Johor Bahru.


Dalam pada pagi dah mentekadarah sepinggan nasi beriani, pukul 2.30 petang, Sk mengadap pulak nasi panas-panas bersama Asam Pedas Telur Mayong. Bagi yang tak tahu, mungkin la kan ada yang tak tahu mayong tu apo? Mayong tu, sejenis ikan. Mayong juga merupakan ikan yang menjadi kegemaran keluarga Sk dulu-dulu zaman arwah abah masih ada dan semua tinggal bersama mak abah (zaman sekolah laa). Arwah abah meninggal dunia masa Sk berusia 19 tahun, Cik Ani baru darjah 4.

Sejak dulu, ibu kalau beli mayong, akan beli seekor terus. Lepas tu siaplah kelentung kelentang kat dapur bunyik ibu memotong ikan. Jangan ada yang berani ke dapur ya, ibu tak bagi siapa-siapa masuk dapur masa dia memasak. Ialah, masa tu kami kecik halus, takut kena pisau katanya 😅


Kalau sebelum ini, Sk rebus dulu telur mayong sebelum memasukkan dalam gulai asam pedas, kali ini, Sk guna teknik mengukus. Ini pun perkongsian dari rakan-rakan maya jugak. Biasanya, kalau masak asam pedas, Sk akan masukkan pes asam jawa untuk rasa masam tapi kali ni Sk gantikan dengan dua asam keping sebab stok asam jawa habissss.. hehehe.

Resepi Asam Pedas Telur Mayong

Bahan -bahan :

Sepasang telur ikan mayong
1 senduk minyak masak
1/2" halia dipecahkan
1/2" lengkuas dipecahkan
1 batang serai diketuk
2 asam keping
1 1/2 cawan air
Garam secukup rasa
Ajinomoto jika suka

Cara-cara :



1. Kukus telur ikan mayong bersama sedikit halia selama 20 minit atau hingga 3/4 masak


2. Panaskan minyak masak, masukkan CILI DAN BAWANG YANG TELAH DIKISAR HALUS. 




3. Masukkan juga serai, lengkuas dan halia


3. Tumis hingga pecah minyak, masukkan asam keping.


4. Masukkan air, kacau sebati. Biar mendidih.



5. Masukkan telur ikan yang telah dikukus.




6. Masukkan daun limau purut, garam dan ajinomoto.



7. Biarkan merenih sebentar, matikan api.








7 comments:

  1. Wak suka makan yang tak keras lagi
    keletus2 pecah dalam mulut

    ReplyDelete
  2. Sesekali sendirian...",Sepi Itu Indah"..
    tapi kalau saya tak boleh lama dok sorang2 ..penakut..
    Sedapnya telur ikan mayong...Esok lempeng yok...🤭

    ReplyDelete
  3. pertama kali saya dengar tentang resepi ni

    ReplyDelete
  4. pernah makan telur ikan mayong ni , sedap juga

    ReplyDelete
  5. Dulu2 kalau arwah emak menyiang ikan haruan ke,keli ke..skak dan dik2 dok mengerumun tgk..kut2 ada telor berebut booking...lps tu bakar dalam daun pisang

    ReplyDelete
  6. Wah! Langkah kanan saya pagi ini dapat jamu mata asam pedas telur mayong!
    Allahu.... manyak sodap oooo!

    ReplyDelete
  7. Ya allah...langkah x berapa nak cantik la SA ni..sure dah habis kan...hari ni baru singgah rumah SK...eeee....dah la Fav kita

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih