AYAM PANGGANG KUALI, LAUK KEGEMARAN - Alam Sari Di Tanah Jauhar

AYAM PANGGANG KUALI, LAUK KEGEMARAN

Assalamualaikum...

AGAKNYA sepanjang anda membaca blog Sk ni mesti pelik, banyak sungguh lauk kegemaran makcik ni. Tak ada yang tak gemar, semua gemar belaka 😜 tolak batu dengan kayu aje. Alhamdulillah, makan tak pernah tak berselera, selera memanjang 🀭


Disebabkan lauk Kari Ayam yang Pak Inche beli masa kami makan Nasi Daging Utagha tu berbaki lagi seketul, jadi, adalah peluang Sk memasak satu lauk lain yang Sk suka. Pak Inche bolehlah makan kari ayam dia. Yang penting kena goreng ayam dua tiga ketul kecik pun tak apa. Pada mulanya ingatkan nak masak Ayam Masak Lomak Cili Api tapi Iman minta Asam Pedas Ayam. Stok cili kisar, tak cukup untuk masak APA, teringat pulak, dah lama tak masak lauk Ayam Panggang Kuali 😍
nyum nyum πŸ§‘‍πŸ³πŸ§‘‍πŸ³πŸ§‘‍🍳 sedap tau, boleh membocorkan periuk nasi korang 😜

Resepi Ayam Panggang Kuali

Bahan-bahan:
Beberapa ketul ayam, perap garam kunyit dan digoreng hingga masak
2 batang serai di ketuk
1/2" halia (tumbuk pecahkan)
5 ulas bawang merah (kisar halus)
3 ulas bawang putih (kisar halus)
1 senduk cili kisar
Minyak untuk menumis
2 asam keping
Garam secukup rasa
Ajinomoto jika suka
1 1/2 cawan santan
2 helai daun limau purut

Cara-cara :

1. Panaskan sedikit minyak masak (boleh guna minyak goreng ayam tu)
2. Masukkan serai, halia dan bahan kisar, tumis hingga pecah minyak.
3. Tambah sedikit air, tumis lagi hingga pecah minyak.
4. Masukkan asam keping dan garam, kacau.
5. Masukkan ayam goreng (boleh ganti dengan ikan goreng).
6. Masukkan santan, kacau sebati.
7. Masukkan daun limau purut dan ajinomoto jika suka.
8. Biar merenih sebentar. Tutup api.

Jangan pelik pulak sebab tak ada pun suruh panggang ayamnya, sebaliknya digoreng. Sebab tu la agaknya nama masakan ni Panggang Kuali, sebab digoreng dalam kuali, hihi. 

Masa Sk kecil dulu, ibu masak guna ikan. Ialah, ibu kan tak makan ayam. Tapi memang lebih sedap ikan la.. tak silap Sk resepi asalnya pun memang ikan, boleh tengok Ikan Panggang Kuali yang pernah Sk kongsikan juga dalam blog ini. 

Masakan ini caranya sama macam asam pedas juga cuma kita masukkan santan. Santan tidak cair dan tidak juga terlalu pekat. Kuahnya pun tak banyak macam gulai, jadi tak bolehlah tuang ke pinggan sampai banjir. Bila dah masak sendiri ni, memang puaslah ceduk kuah sebab cuma Sk dan Iman yang makan lauk ni.

Sk suka rasanya yang sedikit masam dan berlemak. Tambah lagi dengan aroma serai dan daun limau purut tu, hurmmm.. awassss..  memang bocorlah periuk nasi dibuatnya.

😜😜😜
 


5 comments:

  1. Wah!
    Kita ganglah SK.
    Kak Amie tolak batu dan kayu jew, yang penting halalan toyyiban.

    ReplyDelete
  2. Sama la ngan SA...Tolak batu ngan kayu je..asal ada bedal...hehehe

    ReplyDelete
  3. Salam JUmaat! Datang menengok makanan sedap!

    ReplyDelete
  4. Periuk bocor lagi ker🀣🀣🀣
    Aduh,nampak pun sedap dah

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih