AYAM MASAK LEMAK CILI PADI - Alam Sari Di Tanah Jauhar

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI

Assalamualaikum... 

PADA hari pertama Iman intern, diberitahu cuti rehatnya pada hari Jumaat. Esoknya pula diberitahu pula, cuti rehat mengikut giliran sama ada pada Jumaat atau Ahad. Disebabkan minggu lepas, Iman bercuti rehat pada Jumaat, maka Sk fikir hari ini tentunya Iman kena masuk pejabat. Jadinya, semalam, selain Ayam Masak Cabai, Sk masakkan jugak Ayam Masak Lemak Cili Padi, konon-konon, bolehlah Iman bawa bekal hari ini.


Ayam yang dipotong kecik-kecik tu, ini stok terakhir yang Sk masak semalam. Masak lemak cili padi tu, sebabnya fikir, adalah lauk berkuah untuk Iman bawa bekal. Kotlah dia jemu dengan sambal kan. Dia pun teruja nampak lauk lemak ni. Rajinnya bonda masak dua lauk katanya. Tapi, rupanya hari ni dia cuti la. Tapi, boleh bawa bekal kerja hari sabtu, katanya. Dan dia tak sentuh pun masak lemak ni semalam. Asyik menyudu Ayam Masak Cabai jer 😆

Ayam Masak Lemak Cili Padi

Bahan-bahan :

Beberapa ketul ayam dipotong kecil
2 ketul kunyit hidup
Segenggam cili padi
Sedikit lengkuas
Sebatang serai diketuk
1 kotak kecil santan
Air secukupnya
2 asam keping
1 kiub pati ayam

Cara-cara :

1. Kisar halus kunyit hidup, cili padi dan lengkuas.

2. Masukkan bahan kisar bersama serai dalam periuk bersama sedikit air.

3. Panaskan sehingga cili masak, tambahkan air sedikit, masukkan ayam, gaul.

4. Tutup periuk sebentar, biar ayam mengecut.

5. Buka periuk, tambahkan air dan sedikit santan, biarkan kuahnya cair dahulu.

6. Masukkan asam keping dan kiub pati ayam, biar mendidih dan ayam masak.

7. Tambah santan secukupnya, kacau selalu supaya santan tidak berketul.

8. Renihkan sebentar, bolehlah dimatikan api.


4 comments:

  1. Delulu masak lemak ayam memang Syu tak pernah makan sebabnya bila mak buat masak lemak dia cuma guna ikan jer. Masa masuk universiti baru first time makan masak lemak ayam. Tak sangka pulak sedap. Ha3. Time tu memang jakun betul rasa.

    ReplyDelete
  2. Masak lemak cili api ayam memang menu wajib sebulan 2-3 kali....dselalu akan masak lebih sebab nak bawak bekal pi kerja dan dania pi sekolah...

    ReplyDelete
  3. Sedap pulak nampak mac dok menggamit selera.Dah lama juga tak masak ayam lemak cili api ni.Kalau ada belimbing lagi aum ni

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih